Pengikut

Jumaat, 3 Julai 2015

Juadah Berbuka Puasa 8 - 14 Ramadhan 1436H - 2015

Juadah minggu pertama berbuka dah aku sharekan sekarang aku nak share pula juadah pada minggu ke dua berpuasa.

Ramadhan - 25 Jun

Aku terliur tengok masakan udang dari blog Cik P gigih call dia minta resepi,nasib dia layan aku siap naik jumpa aku dan tulis resepi bukan itu je siap ajar sekali cara nak memasak.Udang tinggal 6 ekor dalam peti ais,nak beli tak sempat so aku masak lah 6 ekor tue gak..Hasilnye tak sama macam Cik P punya tapi tak pe next time boleh buat lagi.Rasanye sedap sangat cuma lagi sedap kalau dilebihkan cili padi baru lah terasa pedasnye sikit.Nama resepi Cik P tak tau dia tau masak je boleh gitu.Aku nak bagi nama resepi nie Udang Halia Bersos Pedas Bertelur.Sebab ape name gitu,udang digunakan halia digunakan sos pun digunakan cili masak cili padi digunakan telur pun digunakan tak betul nama resepinye.hihihi..

Udang Bersos Pedas Bertelur

Ikan Bakar

Dicicah dengan


 Air Asam

Ramadhan  - 26 Jun

2 lauk je aku masa baru 1 lauk (udang masak lemak cili padi) ape lagi kasi panas je lah.


Ayam berempah 

Resepi ayam berempah nie aku minta dari mama.Aku dah siap perapkan ayam nie dengan rempah dari malam semalamnye orang pergi bertarawih aku sibuk menumbuk rempah.Senang balik kerje boleh terus goreng je.Aku goreng 6 ketul saje sorang 3 ketul makan.Terbaik resepi mama nie masa menggoreng ayam tue bau semerbak dapur bila makan sedap sangat.Next time nak buat lagi.

Tauhu Sumbat

Sebekas tupperware penuh Linda kasi inti tauhu nie,balik rumah aku tinggal beli tauhu dan goreng je lepas tue sumbat je ke dalalm perut tauhu.Beli 2 keping je potong 2.Rasa inti tahu nie s

10 Ramadhan  - 27 Jun

Disebabkan inti tauhu masih ada lagi aku campurkan dengan bawang merah dan putih buat sebagai perencah untuk goreng sayur letak sikit udang.


Sayur kacang panjang + carrot 

Juadah seterusnye Sambal Ikan Bilis,sambal nie mama yang masakkan aku kan failed masak sambal bagi suruh pakar je yang masakkan.Sebekas tupperware mama kasi banyak plak tue,nak makan berbuka nie aku senduk sikit dan panaskan yang lebihan esok lusa aku panaskan aje.hihihi.Sambal mama sedap bertambah-tambah kami makan.


Sambal Ikan Bilis

11 Ramadhan  - 28 Jun

Permintaan dari Krul nak makan sup ayam menu yang paling senang nak dibuat dan senang jugalah aku masak.Seperiuk aku masakkan letak kentang dan carrot.


 Sup Ayam

 dan sayurnye pula aku yang pilih,dah lama tak makan sayur kobis panjang nie.

Sayur Goreng Kobis Panjang + Fishcake

12 Ramadhan  - 29 Jun

Aku tak masak lauk!!! siaran ulangan makan lauk semalam..Untungkan masak banyak-banyak senang tak payah masak lagi besok..hihihi.

13 Ramadhan  - 30 Jun

Petai yang beli kat pasar tani aritu dah nak kecut sebelum tak boleh makan baik masak.Sedapnye bau petai masa masak tue.Kalau tak puasa siap-siap masak tue terus nak makan je.

Sambal Ikan Bilis

Alhamdulillah dapat rezeki arini,opis Krul ada buat gotong royong sikit sambil2 tue dorang buat masak sikit untuk bagi staff bawa balik.Dorang kasi Ketam Masak Cili Padi.Dapat sekor je belah 2.


Ketam Masak Cili Padi

14 Ramadhan -  1 Julai

Sambal lagi,nasib lah mama dah buat siap-siap sambal tinggal aku nak masak ikan je lepas tue masukkan je ikan ke dalam sambal.

Sambal Ikan

Tak kan nak makan tue je kan aku goreng telur sorang 1 biji titikkan kicap


Telur Goreng Titik Kicap


Harap-harap minggu ke-3 berpuasa aku masih rajin memasak.


Rabu, 1 Julai 2015

Makan ape masa bersahur? 8 - 14 Ramadhan

Minggu kedua menu sahur masih lagi ringkas dan tak makan nasi berlauk.Senang dan syukur aku Krul tak nak makan nasi pepagi masa sahur.Krul kata kalau minum air masak masa sahur je pun dia ok,aku plak mulanye ok senyum lebar lah tak payah pikir nak masak ape untuk sahur tapi berape lama perut boleh tahan kalau minum air je kan,so aku buatlah menu yang ringkas buat lapik perut.

Ramadhan - 25 Jun


Ok dah jelak asyik makan pisang je aku tukar makan lain plak.Tu pun sebab Krul yang minta nak makan Sosej dengan roti konon nak gulungkan sosej kedalam roti.Aku ubah,aku buat roti celup telur 4 keping,lepas tue aku rebus sosej kemudian bubuh sos gulungkan sosej tu ke dalam roti apa lagi makan lah sorang 2 keping roti dan 2 batang sosej air milo panas.



Ramadhan - 26 Jun

Masih mengekalkan roti dan sosej,kali nie aku goreng telur mata letak kat tengah2 roti letak mayonis dan sos,sosej 3 batang sorang air masak je..kah kah makan dah ok air plak air masak,boleh lah dari tak ada air langsung.


10 Ramadhan - 27 Jun

Bersahur dengan minum air kosong dan pisang seulas.Pisang lagi tapi dah lembik sikit.

11 Ramadhan - 28 Jun

Makan roti cicah dengan sambal ikan bilis ketak sikit telur dadar.Meletop perut aku pagi tue makan pedas.Air milo panas.Sedapnye..


12 Ramadhan - 29 Jun

Masih makan roti, aku buat macam sahur ramadhan 9 cuma tak ada sosej je air pula air masak.Sorry gambar tiada benda yang sama aku buat tak payah lah ambil gambar sangat.

13 Ramadhan - 30 Jun

Petang semalam (12 Ramadhan - 29 Jun) ada member opis bagi bubur lambuk,lauk untuk buka dah ada jadi aku simpan buat makan sahur arini.Bukan makan kosong gitu je aku letak letak telur masin.Telur masin aku masak petang semalam.Air masak je.




14 Ramadhan - 1 Julai

Hari Ke-14 makan roti lagi uolls..Arinie aku letak daging burger + telur.Krul rajin tolong plak arinie dia tolong letak sos cili dan mayonis.Air masak je.






Selasa, 30 Jun 2015

Ephyra Skin Bar


100% Natural Instant Skin Makeover

Di formulasi dari 100% bahan semual jadi tanpa bahan kimia terlarang yang memudaratkan.Ia selamat dan amat sesuai untuk semua jenis kulit,lelaki dan awanita pada semua peringkat umur.

  • Melembapkan kulit wajah
  • Kulit muka lebih cerah,lembut & tegang
  • Menanggalkan kotoron,minyak & sel kulit mati
  • Merawat kulit berjerawat
  • Menghilangkan parut jerawat dan jeragat
  • Menghilangkan 'blackheads' di muka
  • Boleh menghilangkan bau badan
  • Sesuai digunakan untuk keseluruhan badan


3 minit untuk kulit yang lebih cerah berseri!

Begitu mudah dan ringkas untuk kecapi kulit idaman anda!

Basahkan wajah dengan air,kemudian gosokkan Ephyra Skin Bar pada telapak tangan,sapukan secara lembut pada seluruh muka anda.Urut dengan baik selama 2-3 minit.Untuk kulit gelap/bermasalah boleh urut selama 5 minit.Bilas dengan air dan sapukan pelembap pada kulit.Untuk kesan yang lebih cepat guna sabun 2-3 kali sehari.



* Beaberry Alpha Arbutin A Extract
Paling berkesan,cepat dan selamat untuk mencerahkan kulit.Ia membantu menjadikan tona kulit lebih sekata dan bersih dari bintik-bintik hitam

* Glutathione
Kaya antioksida yang melindungi protein enzim dan mencegah kerosakan kulit yang boleh menyebabkan kedutan dan parut.Glutathione boleh melambat proses penuaan dan memperbaiki keadaan kulit.Ia mengawal kesan-kesan bahaya radikal bebas dan mengelakkan pembentukan parut tebal.

* Rice Bran Oil
Bahan semulajadi yang diperkaya dengan kandungan vitamin,nutrien dan agen anti oksida yang mampu merawat penuaan serta menyuburkan kulit dari dalam di samping memperbaharui dan memperbaiki permukaan kulit.

* Kolegen
Menyokong ketahanan fizikal dan keanjalan kulit dan memnggantikan sel-sel kulit kulit dengan lebih cepat untuk menjadikannya lebih tegang dan anjal.

* Carrot Extract
Sifat anti keradangannya membantu menggiatkan semula sel kulit dan menjadikan tona kulit lebih sekata,bersinar serta membantu memperbaiki tisu kulit,melindungi kulit dari pancaran sinar matahari.

* Seaweed
Salah satu agen anti keradangan kepada jerawat,rumpai laut atau seaweed menjadikan kulit lebih anjal,menaikkan seri wajah serta menjadikan kulit lebih tegang

* Glyserin
Merawat kulit berminyak yang menyumbang kepada masalah jerawat,serta masalah kulit lain.Sangat berguna merawat masalah eczema dan mengurangkan jangkitan bakteria pada kulit.Ia juga memberi kelembapan pada kulit.

* Banana Enzyme
Berindak sebagai agen anti penuaan yang memperbaiki tekstur dan tona kulit di samping menjadikan kulit lebih licin,halus dan berseri.

                           WHAT'S APP / SMS :: 012 - 329 6405



Isnin, 29 Jun 2015

Makan ape masa bersahur? 1 - 7 Ramadhan

Tak lalu nak makan nasi masa bersahur, kalau boleh nak minum air je,tapi takut lapar kami gantikan nasi dengan makan benda lain.

Ramadhan - 18 Jun

 Biskut cicah dengan sorang segelas air milo.Mata pun tak boleh nak bukak sangat tue yang makan biskut cicah air milo panas je.

Ramadhan - 19 Jun

Air masak sorang segelas makan sorang seulas pisang.Alhamdulillah boleh tahan sampai ke petang janji baca niat makan.Perut aku dengan Krul boleh terima makan gini korang tak tau lah boleh ke tak,jangan lah sesekali cuba makan macam kami kang lembik sendiri yang susah aku tak masuk campur.


Ramadhan  - 20 Jun

Tak sempat nak sahur.T__T terbabas bangun alarm hp bunyi offkan konon nak bangun lagi 5 minit sekali bukan 5 minit 6.55 am baru sedar,ape lagi lompat katil pi solat je lah.Nasib tak pergi mana-mana kalau tak mesti dahaga dan lapar sangat.Moralnye bila alarm bunyi terus je bangun tak payah nak 5 minit sangat.

Ramadhan - 21 Jun

Errmm makan biskut & pisang minum air milo

 5 Ramadhan 22 Jun -7 Ramadhan - 24 Jun

Sepanjang 3 hari tue kami makan pisang dan air masak je


Khamis, 25 Jun 2015

Juadah Berbuka Puasa 1 - 7 Ramadhan 1436H - 2015

Ramadhan tahun nie kami suami isteri berazam kalau boleh tak nak beli makanan kat Bazar Ramadhan sangat nak berjimat cermat kononnye.Bagus jugak kalau beli makanan kat Bazar Ramadhan boleh buatkan mata rambang kang dari nak beli selauk makanan berlauk-lauk plak belinye.Oleh itu aku cubalah masak ape yang termampu dan yang pandai sahaja,bak kata Jihan Muse "Resepi Memikat Suami,Suami Kita Aje".

Oh ya ada makanan yang aku terlupa nak snap gambar so aku nyatakan je lah yea nanti.Nanti ada lagi nak cakap nie juadah buka puasa je tau makanan untuk sahur kemudian aku cite InsyaAllah kalau ingat.

Ramadhan - 18 Jun

Sup Ayam dan Sayur Terung masak Sambal.

- Gambar TIADA -

Ramadhan - 19 Jun

Ikan Bilis (bukan ikan iblis yea) goreng garing-garing dengan bawang besar dan cili padi serta cili masak.Telur dadar.Sayur pula aku panaskan lagi Sayur Terung masak Sambal hihihi lauk semalam ada lebih tue yg panaskan

- Gambar TIADA -

Ramadhan - 20 Jun

Ayam masak Asam Pedas.Amek kau aku snap dalam kuali je.Nampak sangat pemalas.Warnanye tak merah,aku pun tak tau nape sebab camera handphone kot.Sekali tengok macam kari ayam plak.Sayur(gambar tiada) Sawi Goreng je.

Ayam masak Asam Pedas

Ramadhan - 21 Jun 

Pepagi pergi pasar tani cari lauk untuk dimasak dalam peti ais dah tak ada benda nak masak.Tengok ikan beli tengok ayam beli tengok sotong beli tengok udang beli tengok sayur beli tengok telur ayam beli macam-macam lah beli..Sudahnye bawang besar lupa nak beli nasib bawang banyak lagi masa tue selamat Krul kalau tak ada bawang aku suruh dia pergi balik pasar tani pergi beli bawang.So aritu aku masak Sotong Masak Kunyit dan Ikan Bakar.Ikan Bakar tue aku pakai pes Ikan Bakar Adabi.

Sotong Masak Kunyit

Ikan Bakar

Ramadhan  - 22 Jun 

Aku hanya masak sayur Kobis Goreng je lauk pula aku panaskan Ayam masak Asam Pedas lebihan hari tue.Asam pedas kalau dipanaskan berkali lagi sedap.

Kobis Goreng

Ramadhan - 23 Jun 

Aku rebus telur masin je buat tambah lauk makan bersama Kobis Goreng semalam dan Sotong Masak Kunyit.


Ramadhan - 24 Jun

Untuk juadah berbuka puasa semalam aku masak Udang Masak Cili Padi dan Sayur Buncis Goreng letak Ikan Bilis

 Sayur Buncis Goreng

Udang Masak Cili Padi

Hari nie buka puasa aku dah plan dah nak masak ikan dan udang,tengoklah kalau sempat masak aku masak kalau tak makan je lah nasi putih dengan telur titik kicap.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...