Pengikut

Rabu, 29 Julai 2015

Teringin nak makan Spageti

Serius dah lama aku tak makan spageti,disebabkan kami puasa hari isnin aku merajinkan diri memasak spagetti untuk juadah berbuka puasa kami.

Balik kerje apa-apahal solat dulu lepas tue terus bersilat kat dapur sediakan bahan-bahan masak spageti dan memasak.Ngam-ngam 7.25 pm, baik kuah dan spagetinye siap dimasak,aku terus senduk spageti dan kuah panas-panas tue hidang atas meja dan tunggu waktu berbuka.

Alhamdulillah dalam tergopoh gapah memasak tue kuahnye menjadi, sesedap rasa.


2 kali tambah kami laki bini,nasib lah aku masak lebih kalau masak sikit mau besoknye aku ulang lagi buat spageti nie.


Khamis, 16 Julai 2015

Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Selamat Hari Raya Aidilfitri 1436H/2015


KOSONG-KOSONG OK!!!

Rabu, 15 Julai 2015

Juadah Berbuka Puasa 22 - 28 Ramadhan 1436H - 2015

22 Ramadhan - 9 Julai

Arinie tak masak,arinie aku kena gatal-gatal satu badan dah macam kera dok mengaruk satu badan dari malam semalam,tido malam pun tak lena.Pepagi buta dah terjah klinik,doktor bagi MC aku minta krul hantar rumah mama.Balik rumah kami mama bekalkan lauk,mama sian sebab aku tak boleh nak masak takut kena kuman kat lauk.Rezeki wei jangan tolak aku ambil je senang tak payah fikir nak masak ape.Cuma ayam je kena goreng sendiri kalau masak awal-awal nanti dah sejuk tak sedap.Nasib Krul tolong gorengkan aku memang tak lah dah sapu ubat kat badan tangan nanti berpeluh kena mandi balik kena sapu balik ubat,oohh malas aku.

Ayam Berempah

baby sawi goreng

23 Ramadhan - 10 Julai

Again tak masak yea,aku tido rumah family Krul buka puasa sama org opis lepas tue aku suruh tidur opis je.Jom tengok lauk yang mama masak.Meriah lauk mama masak,anaknye kenyang sekenyangnye.hihihi..

Salad + Kuah Salad (mama buat sendiri)

Ikan Bawal 3 rasa

Kari Ayam

24 Ramadhan - 11 Julai

Hihihi tak masak jugak arinie,3 hari berturut-turut makan lauk mama je.Pagi tadi aku teman mama pergi shopping balik rumah pun dah lambat jadi mama kasi lauk kari semalam buat lauk buka aku dengan Krul.Cantik dah penat berjalan malas plak nak masak so makan je lah lauk yang mama kasi.Gambar tak payah lah sama je dengan rupa dengan gambar diatas.

25 Ramadhan - 12 Julai

 Udang lagi menu berbuka arinie,ada dalam 16 ekor aku buat Udang Masak Kunyit letak cili padi dan makan dengan sambal ikan bilis(maaf gambar tiada).

Udang Masak Kunyit Bercili Padi

26 Ramadhan - 13 Julai

Terasa nak makan sardin,cakap dengan Krul ape kata buka nanti kite makan sardin nak tak?Krul kata ok boleh je.Dah kata gitu senang lah aku masak je sambal sardin,campak kan carrot,tomato kecil-kecil dan cili masak.Senang hari aku, masak tue je satu lauk.Habis semangkuk sambal sardin tue X ada simpan pun dimakan sekali dengan telur masin.


Sambal Sardin

27 Ramadhan - 14 Julai

Tak masak balik.Panaskan je bubur lambuk dan rendang daging yang dapat semalam di opis dimakan bersama dengan telur masin.Kejap je dah habis makan dalam 5 minit dah habis makan kalau makan nasi mau 1/2 jam baru habis.


Bubur Lambuk dan Rendang Daging

Untuk arinie punya menu buka aku tak up date rasanye,sebab besok aku dah mula cuti so tak ada PC tak ada lah nak up date cite.

Tinggal besok je kite akan berpuasa kemudian Jumaat nye InsyaAllah kite akan beraya.

Dah fikir nak masak ape ke raya nanti???


Isnin, 13 Julai 2015

Juadah Berbuka Puasa 15 - 21 Ramadhan 1436H - 2015

15 Ramadhan - 2 Julai

Tak masak arinie,aku hanya panaskan Sup Ayam tempoh hari dan campurkan dengan fishcake.Kemudian goreng sorang sebiji telur mata sayur pula hanya timun jepun.

Sup Ayam + Fishcake

16 Ramadhan - 3 Julai

Arinie kami tak buka puasa sama-sama..Krul ada jamuan buka puasa aku buka puasa rumah family.Mama masak lauk Udang Masak Lemak Cili Api dan Sup Suhun Telur.Dan lauk nie juga buat sahur besoknye.


maaf kualiti gambar kurang memuaskan nie gambar masa nak makan sahur masa buka tak sempat nak ambil gambar,tangan gegar takut kena marah dengan abah orang nak makan aku sibuk-sibuk nak ambil gambar.

17 Ramadhan - 4 Julai

Dapat lauk buka dari mama,ganjaran sebab pagi tadinye teman mama shopping raya.Rezeki jangan ditolak,rugi sangat kalau tak ambil.

 Kari Ikan

Udang Masak Lemak Cili Api,mama asingkan semalam untuk kasi Krul sebab dia kan tak dapat buka puasa sama-sama.Aku pun makan gak mana boleh Krul je makan udang tue.

18 Ramadhan - 5 Julai - 19 Ramadhan - 6 Julai

Dua ari makan lauk yang sama.Masak banyak2 kemudian asingkan dua mangkuk.Sebelum nak masak tue aku cakap dengan Krul lauk yang arini makan akan ada siaran ulangan besoknye.Krul kata ok je senang besok tak payah penat-penat nak masak bila balik kerje.Sangat memahami!

 Sayur kacang panjang + carrot + telur

Sambal Sotong

20 Ramadhan - 7 Julai

Kemalasan kemalasan nak masak.Tak tau nak masak ape,nasiblah Krul buat ikan bakar aku masak sayur je.


 Kobis + carrot + telur


Ikan siakap bakar

21 Ramadhan - 8 Julai


 Kebuntuan tak tau nak masak ape dah..Aku hanya pikir masak udang je,maka siaran ulangan masak lah Udang Bersos Pedas Bertelur.Kali nie aku lebihkan cili padi barulah pedas.Sayur pula,panaskan balance Kobis + carrot + telur semalam.


Udang Bersos Pedas Bertelur

Rabu, 8 Julai 2015

Makan ape masa bersahur? 15 - 21 Ramadhan

15 Ramadhan - 2 Julai

Makan bubur lagi,semalam orang cafe bagi.Terlupa nak rebus telur masin tiba-tiba pagi tue dapat idea pecah telur buat telur hancur letak je atas bubur.Krul tak habis tak lalu katanye nak makan,faham sangat nasikan susah lah dia nak telan,aku bedal sampai habis.


Bubur Lambuk

16 Ramadhan - 3 Julai

Habiskan roti maka buat gini je lah kali nie tak ada telur.Yang depan krul punya,2 keping daging burger aku sekeping je sudah.


Roti Burger

17 Ramadhan - 4 Julai

Tidur rumah family maka sahur kena lah makan nasi,lauk pun lauk buka puasa semalam punya.Pedih perut aku pagi tue,pepagi dah bedal lauk pedas.


Udang Masak Lemak Cili Padi & sup Suhun Telur

18 Ramadhan - 5 Julai

Makan biskut cicah air milo panas.Makan biskut pun tak habis dari 4 pek makan 2 pek je,nampak tak begitu tak lalu nak makan sahur.



19 Ramadhan - 6 Julai20 Ramadhan - 7 Julai



Kemalasan melanda maka air masak dan seulas pisang je lah 2 hari berkenanan.Krul ok aku pun ok.

21 Ramadhan - 8 Julai

Arinie terbangun lambat alarm hp bunyi tak geti nak bangun nasib terjaga jadi sempat bersahur.Aku rebus sebungkus sosej dan buat air milo panas.


Sosej + milo panas


seminggu je lagi nak berpuasa..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...