Pengikut

Rabu, 15 November 2017

nak cari ikan segar baru naik dari laut ada dijual disini

Nak beli ikan dari nelayan yang baru pulang dari laut boleh datang ke sini,Kg.Lubuk Temiang.Sabtu lepas kami pergi ke sana,sesampai je disana orang dah ramai menunggu.


Waktu dan hari jualan Selasa,Khamis,Sabtu dan jam 1.00-4.00 petang

Kata je pukul 1.00 petang tapi kena paham gak mungkin dorang akan lambat sampai ke sini sebab keadaan laut lagi yang tak menentu sekarangkan musim hujan. Dalam 1.30 petang nelayan baru sampai ke tempat jualan.

Nampak je signboard tue terus je masuk akan nampak terus pondok/kedai tempat jualan ikan-ikan nie.Pondok/kedai ikan nie betul-betul tepi jalan senang nak nampaknye.Nak ambil gambar kereta dah penuh depan pondok/kedai nie.


Sampai je nelayan nie semua orang serbu ke bot nelayan itu,masing-masing rebut nak ambil ikan yang besar-besar maaflah aku tak kenal ikan yang aku kenal ikan merah dan ikan yu lain-lain tak pasti.


Orang dah reda baru nelayan bawa turun ikan-ikan tu,itu pun ikan-ikan yang kecil.


Nampak tu bawa turun pun kena serbu, kena tangkas wei ambil ikan jangan ko nak lemah gemalai memilih ikan memang ko dapat sekor je lah.Cubaan Krul dan aku nak tengok dan pilih ikan tak berjaya ramai sangat kat meja jualan tue.


Kebanyakan ikan-ikan besar dibeli oleh orang cina dan india korang tengok tengok belah kiri,orang melayu kurang sikit belinye banyak beli ikan yang kecil-kecil yang di sebelah kanan tapi belinye penuh bakul wei tah untuk berape ari punya tue dibelinye.


Ada disediakan perkhidmatan menyiang ikan,senang balik cuci je simpan dalam peti sejuk atau terus masak.


Kejap je ikan atas meja jualan ni licin dipilih dan dibeli orang yang tinggal kulit siput tue je oii.Pilih-pilih masuk bakul tunggu turn timbang bayar kat situ.

Ko rasa kami beli ke ikan aritu,jawapannye TIDAK weiii 

Itu cite ari Sabtu kat Kg. Lubuk Termiang, Ahad pula kami pergi ke Pasar Sungai Keling.Sini dah 4 kali kami pergi tapi Ahad lepas memang happening wei banyak seafood dorang jual selalu ikan je.

Sini keadaannya tertip,kau tak payah rebut-rebut senang je nak memilih.


Gini keadaannye,belah kanan kiri diatas meja ada ikan-ikan kecil yang bawah pula yang dalam bakul banyak ikan yang besar-besar dan seafood.



Ikan pari sekor-sekor dalam bakul



Ketam dan udang satak/selipar weiiii..Ketam baru makan nak beli udang satak/selipar tak geti nak masak ape nie yang nak pergi Anjung Ketam nak makan kat situ tunggu Krul gaji nantilah nak minta dia belanja makan,hihihi.


Ikan campur-campur,yang aku kanal ikan kerisi je lain tah tak tau.Belakang/hujung sana kedai/tokey lain.Masa nie ada 2 tokey ikan je yang datang jual.


Nampak banyakkan ikan dan seafoodnye rasa geram-geram je tengok,nie kalau geti masak macam-macam dibelinye.


Yang besar itu ikan putih namanye,ikan nie lah Krul cari dari semalam kebetulan kat sini ada terus dia amabil 4 ekor dia kata ikan nie sedap,dan tengah hari aku dah selamat goreng sekor ikan nie rasanye macam isi ikan bawal.Lain kali ikan yang lebih tue aku nak buat kari ikan plak.






Nampak tak ape tue,udang kara ala udang lobster lah


Konon nak ambil sotong besar nie disebabkan aku tak biasa makan sotong besar-besar macam nie dan badannye macam keras je tak jadi ambil.


Kita ambil sotong katak nak cuba macam mana rasanye,lagi pun comel-comel plak tengoknye.Susah gak nak siang sotong nie tulangnye keras wei lepas tue siap ada duri kat bontutnye hati-hati masa nak siang sotong nie aku dah bagi tau nie,gambar sotong tak dapat snap kami siang siang sotong nie sama-sama nak cepat bersihkan sotong dan ikan lepas tue nak siapkan sarapan pagi.

Oh ya belum bagi tahu lagikan ,Pasar Sungai Keling ni buka jam 5.00 pagi sampai pukul berape tah rasanye sampai ikan habis kot.Kami sampai pasar nie jam 6.30 pagi.Sini kan cepat terang pukul 6.00 pagi dah terang wei malam pula jam 6.00 petang dah gelap nak maghrib.


Dah pilih-pilih sila beratur yea kan betul aku cakap sini tertip.Tokeynye cina,jangan risau harganye tak mahal mana pun ambillah banyak mana pun masih murah lagi.



Ada juga udang,udang-udang yang saiz kecil dalam bakul yang atas tue udang harimau(agaknye).


Ikan 4 ekor dan sotong katak semuanya rm26 saje


Ginilah keadaan Pasar Sungai Keling nie,belah kiri yea pasar ikan belah kanan dan belakang adalah gerai makan.

Selasa, 14 November 2017

masak-masak minggu ke-5 #6bulansurirumahtanggasepenuhmasa

06.11.2017 / Isnin
Dah lama tak buat ayam berempah,semalam malam aku siap-siap perapkan petang baru aku goreng dan buat sayur campur goreng.
Resepi ayam berempah klik disini Resepi Ayam Berempah Mama a.k.a Cik Mas tapi aku tak tumbuk aku belender je batu tumbuk tak ada.



07.11.2017 / Selasa
Semalam ayam arini kita goreng ikan kerisi goreng cicah cili kicap tapi bukan cili je aku tambah hirisan bawang merah dan tomato sayur pula kobis masak lemak.



08.11.2017 / Rabu
Sayur campur dalma tue ada brokoli,kobis bunga,carrot,jagung dan udang.Lauk pula aku buat ayam masak merah.



09.11.2017 / Khamis
Sup cendawan dengan sotong masak kunyit, kali nie sekor-sekor aku masak sotongnye kecil-kecil.


10.11.2017 / Jumaat
Nak habiskan cendawan arini aku buat plak tom yam isinye cendawan,udang dan carrot juga goreng telur dadar.



11.11.2017 / Sabtu
Tak masak lauk arini goreng telur titik kicap lepas tue panaskan lauk ikan masak taucu jiran sebelah kasi semalam



12.11.2017 / Ahad
Untuk sarapan pagi aku buat sup Campbell's cendawan dengan kentang dan aku tambahkan dengan sedikit makaroni dimakan dengan roti panjang,habis 1 roti panjang tue rotinye lembut makan gitu pun sedap.



Dan untuk lauk makan tengah hari aku masak sayur kacang panjang + carror + tauhu goreng dan goreng ikan putih dicicah dengan cili kicap 


Isnin, 13 November 2017

dia bukan peminta sedekah dia minta simpati " kak abang dua ringgit nak beli makan"

Sabtu lepas pergi kedai runcit nak beli barang dapur berlaku satu kejadian peristiwa menyentuh hati,seorang budak lelaki dalam usia 6-8 tahun tidak pasti sama ada rakyat tempatan atau luar tetapi boleh berbahasa melayu elok berpakaian kemas dan bersih budaknya meminta sedekah.

Masih teringat katanye dengan suara yang lembut "kak 2 ringgit nak beli makan" aku tak layan sebab takut teringat kat KK ada orang beri duit pada kanak-kanak Filipina yang meminta sedekah,seorang dapat yang lain berpusu-pusu meminta duit juga jadi aku abaikan gitu saje kemudian minta pula pada Krul "abang 2 ringgit nak beli makan" tidak menghampiri hanya berdiri dimuka pintu kedai.Dibelakang kami ada juga orang lain nak masuk dia juga meminta sedekah tetapi juga tidak diberi duit.

Sudah habis beli barang budak lelaki itu masih disitu lagi dan meminta lagi sedekah pada kami,masuk kereta Krul kata sedekahlah kat dia rm1 aku cakap dia nak rm2 Krul suruh gak kasi rm1,aku hulurkan duit ikut tingkap kereta diambilnya dan diucapkan terima kasih budak lelaki tu terus capai roti yang ada dekat dengan tempat dia berdiri tadi tue dalam kereta kami memerhatikan dia  pegang roti  dan tengok harga pada roti tersebut.

Krul gerak kereta kami berdua terasa kasihan dan bercakap cukup ke rm1 nak beli roti,roti pun mahal sekarang disebabkan kasihan Krul pusing sekali lagi kawasan tue cari dia nak kasi lagi duit tapi tak jumpa plak dia mungkin dah beredar atau masih di dalam kedai,masih tak berpuas hati pusing sekali lagi kali nie dia dah jauh dari kedai Krul berhenti tepi dan lambai pada dia dan aku hulurkan rm5 dan cakap pada dia ambil duit nie nanti beli makan disambut dengan ucapan terima kasih di tangannye ada roti yang dia capai tadi syukur cukup mungkin rm1 tadi tue dia beli roti tidak ditanya pula berape harga roti tersebut,nanti esok lusa aku nak pergi kedai itu nak tengok berape harga roti tersebut.

Kasihan pada budak itu benarlah dia bukan peminta sedekah hanya meminta sedikit simpati pada orang untuk membeli makan bagi mengisi perut kalau dia peminta sedekah dia akan terus berdiri disitu meminta lagi sedekah pada yang lain ini dapat duit terus beli makan dan beredar dari situ,mungkin dia tergolong dalam keluarga yang susah.Ke mana arah tujuan dia selepas itu tidak pasti pula mungkin ke tempat kerje kerana disitu kanak-kanak kecil telah pun bekerje pernah sekali itu aku nampak 2 budak lelaki mengisi 2 tong minyak petrol aku tanya Krul mana nak bawa tong minyak tue Krul kata budak-budak itu ambil upah dari pembawa bot-bot kecil beli minyak dan juga di pasar UTC kanak-kanak bekerje dia pasar.

Rabu, 8 November 2017

masak-masak minggu ke-4 #6bulansurirumahtanggasepenuhmasa

Sebelum aku nak buat kerje rumah aku up dululah lauk masak-masak minggu ke-4.

30.10.2017 / Isnin
Sayur kacang panjang + carrot + fishcake
Kerang masak sambal


31.10.2017 / Selasa
Offday tak masak petang Krul nak main takraw,tengah hari dia ambil aku kat rumah.Aku duduk di bilik rehat dia malam makan kat kedai mamak.

01.11.2017 / Rabu
Tak masak jugak,aku panaskan lauk ikan masak asam pedas yang jiran sebelah kasi tempoh hari.Hari yang dia kasi tue tak makan,aku buat mee goreng.Lagipun asam pedaskan boleh simpan lama-lama,lagi lama dan panaskan berulang kali lagi sedap rasanye.Nak tambahkan lauk aku goreng telur mata letak sos cili dan kicap.



02.11.2017 / Khamis
Ayam kurma dan sayur kobis + carrot + udang



03.11.2017 / Jumaat
Offday jugak..Krul main takraw aku pun kena ikut dia ke pejabat malam makan McD kat airport.

04.11.2017 / Sabtu
Buat Tom Yam Campur,seperiuk aku masak macam-macam aku masukkan antaranya udang,isi ayam,cendawan,sayur batang sup yang keras tue jagung kecil tue dan tomato



05.11.2017 / Ahad
Mee Sup again tapi kali nie gabungan beefball dan fishcake.



Aku nak share resepi mee sup nie

Bahan-bahan:
- Mee keras jenama mee big mama bukan cite big mama tue tau 
- Beefball dan fishcake,fishcake tue potong panjang-panjang dan nipis
- Bawang putih 2-3 ulas cincang atau tumbuk
- Air ikut suka nak banyak mana
- Daun sup & daun bawang potonglah kecil-kecil
- Minyak
- Garam
- Knorr Pasti Sedap kalau nak letak kiub pati ayam pun boleh aku pakai Knorr Pasti Sedap je itu je yang ada

Cara memasak:
1. Rebus mee keras sehingga kembang ingat sekejap je jangan lama-lama.Kemudian angkat letak tepi dalam mangkuk
2. Tumiskan bawang putih sehingga kekuningan dan harum
3. Masukkan air kemudian masukkan beefball dan fishcake masak sehingga mendidih 
4. Perasakan dengan Knorr Pasti Sedap dan sedikit garam
5. Dah siap sup tuang dalam mangkuk mee tadi taburkan dengan daun sup & daun bawang.
6. Tambahkan dengan cili kicap kalau nak pedas tapi makan gitu pun sedap jugak.



Rabu, 1 November 2017

balas-balas makanan lauk pauk

Jiran sebelah rumah aku  nie baik sungguh dia rajin bagi makanan kat aku.Dialah yang mulakan sesi perkenalan sesama kami.Jiran sebelah suami isteri asal dari semenanjung.Nama dia Fiq(betul ke tak ejaan nama dia) suri rumah, ibu anak 2 dua-dua lelaki anaknye.

Makanan yang dia kasi semuanye sedap-sedap.
Orang berbudi kita berbahasa aku pun balaslah balik makanan kat dia,dalam hati berdebar-debar berkata sedap ke tak kat tekak dia.Aku nie bukan pandai sangat masak pun.

15.10.2017
Dia kasi kek batik,masa nie suami-suami mula berkenalan.Kebetulan hari tu buat sagu gula melaka jadi kasi balaslah.


16.10.2017
Giliran isteri-isteri berkenalan mula-mula anaknye yang sulung kasi,aku tanya mana ibu barulah Fiq jenggah kat muka pintu dia jadi kami berborak depan pintu memasing.Dapat bayangkan tak rumah sewa yang pintu dia sebelah-sebelah kalau dapat bayangkan bagus.



Malamnye aku balas sotong goreng kunyit



19.10.2017
Pagi tu goreng pau kacang ada lebih aku hulur kat Fiq buat makan pagi dengan anak-anak sambil tu boleh borak-borak jap.



Tengah hari dia balas telur ayam masak lemak cili padi


Petang plak dapat lagi rezeki,anak sulung dia hantar pisang goreng


Aku plak masak ketam,malamnye aku balaslah ketam masak lemak cili padi 



Oh ya dalam beborak tue Fiq bagi tahu dia akan berpindah balik ke kampung (segamat) 22 november nanti dengan anak-anak,suami dia je akan tinggal kat Labuan sampai habis kontrak dan sumai dia akan berpindah rumah juga,nampak gaya aku tak ada jiran sebelahlah nanti harap-harap ada lah cepat jiran sebelah baru masuk bukan ape kalau ada orang sebelah rumah tak lah takut sangat.

20.10.2017
Aku betul-betul tengah lapar tengah hari tu dia kasi plak nasi lemak terus aku makan,sambal dia terbaik pedas dan sedapppp..


Malam aku balas sayur bayam merah masak air


21.10.2017
Memang niat aku nak kasi dorang sarapan pagi,aku buat nasi goreng cina


22.10.2017
Tengah hari dia balas plak mee sup.Sedap dia punya begedil teringat plak kat linda,linda pandai buat begedil 



Petang ada lagi dia kasi,dia kasi kuih melaka atau kuih ondeh-ondeh


23.10.2017
Disebabkan semalam tu dia kasi 2 makanan aku balas 2 gak makanan kat dia,kari ikan dan sayur tauge goreng



25.10.2017
Dapat bubur kacang hijau


26.10.2017
Tengah hari dia kasi ikan masak asam pedas



Petang aku balas mee goreng


28.10.2017
Aku kasi sup ayam



Malam dia balas puding roti

 29.10.2017
Belum sempat aku nak kasi dia makaroni goreng dia dah kasi nasi goreng,cepat-cepat masuk bekas balas kat dia




30.10.2017
Aku kasi kerang masak cili kat dia,dia kata bekas yang tempoh hari belum sempat balas dah dapat lagi makanan dari aku.Aku balas kata tak pe tak payah balas pun tak pe ada lauk lebih kasi merasalah kat jiran.


Best ada jiran macam nie dapat tukar-tukar makanan lauk pauk, kita dapat tambah lauk kat meja disamping mengeratkan hubungan baik sesama jiran.Disebabkan dia (Fiq) rajin kasi makanan aku jadi semangat plak nak belajar memasak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...