Pengikut

Rabu, 28 Mac 2018

masak-masak minggu ke-25 #6bulansurirumahtanggasepenuhmasa

Minggu terakhir sedih rasa hati nie nak tinggalkan Labuan ialah 6 bulan tinggal disini banyak kenangan manis dan pahit dan paling aku kesian kat Krul kena duduk sorang-sorang balik.

Minggu terakhir nie aku sempat gak memasak tapi dua hari sajelah.

27.032018 / Selasa

Sambal sardin dan buncis goreng



28.032018 / Rabu

Sarapan pagi nasi goreng 



Dan untuk makan tengah hari telur masak kicap dan sayur buncis goreng.



Lauk telur masak kicap nie aku buat lebih simpan untuk Krul makan balik dari KL nanti.

berakhir sudah #6bulansurirumahtanggasepenuhmasa aku besok nak balik KL.


Selasa, 27 Mac 2018

masak-masak minggu ke-24 #6bulansurirumahtanggasepenuhmasa

19.03.2018 / Isnin

Tak masak perabiskan lauk semalam

20.03.2018 / Selasa

Sayur kobis anjang goreng dan sambal ayam



21.03.2018 / Rabu


22.03.2018 / Khamis

Western arini aku masak fettuccine carbonara



Walla bertambah-tambah makannye.

23.03.2018 / Jumaat

Buat mee sup arini



24-26 off duty pergi Sabah


Isnin, 19 Mac 2018

masak-masak minggu ke-23 #6bulansurirumahtanggasepenuhmasa

Pindah masuk bilik Krul aku masih teruskan memasak.

Isnin aku tak masak lagi masih sibuk mengemas pakaian dan barang di dapur jadi besonye baru mula masak.

13.03.2018 / Selasa

Sup Ayam



14.03.2018 / Rabu

Sayur buncis goreng dan sambal sardin





15.03.2018 / Khamis

Tengah hari habiskan lauk semalam malam makan maggie je




16.03.2018 / Jumaat

Kari ayam dan sayur buncis goreng





17.03.2018 / Sabtu

Tak masak habiskan lauk semalam

18.03.2018 / Ahad

Masak sup daging




Nikmat wei makan gini,bubuh nasi dalam mangkuk lepas tu letak sup daging bertambah-tambah makannyekami berdua.


Isnin, 12 Mac 2018

masak-masak minggu ke-22 #6bulansurirumahtanggasepenuhmasa

Assalamualaikum...
Minggu ke-22 ni aku payung Krul dan budak-budak opis dia sarapan pagi nasi goreng selama 4 hari.

05.03.2018 / Isnin
Pagi : nasi goreng udang geragau + fishcake


Tengah hari : Asam pedas ikan pari,nanti ada siaran ulangan tengok je nanti hari ape siaran ulangannye.jangan kecam aku sengaja masak banyak senang nak goyang kasi.



06.03.2018 / Selasa
Pagi : sekali lagi nasi goreng udang geragau


Tengah hari : sotong masak lemak cili api pun ada siaran ulangan dan taugeh goreng letak tauhu


07.03.2018 / Rabu
Pagi : nasi goreng tom yam



Tengah hari : asam pedas ikan pari dan sayur kobis goreng kicap



08.03.2018 / Khamis
Pagi : nasi goreng ikan bilis



Malam : sotong masak lemak cili api dan ikan masin


09.03.2018 / Jumaat
Sup ikan merah + cili kicap + telur goreng dadar




10.03.2018 / Sabtu
Asam pedas ikan merah ini baru masak bukan siaran ulangan yea.



Ada tetamu datang rumah,kawan Krul.Ada event hari ini,tengah hari dia ajak kawan dia datang rumah makan tengah hari lagi pun nak minta tolong bawa TV ke bilik Krul.Lauk tambah aku goreng telur dadar je.


11.03.2018 / Ahad
OFFDAY-pindah keluar dari rumah sewa ke bilik Krul..tinggal lagi 3 minggu cuti akan berakhir.

Dah duduk bilik Krul nie susah sikit nak update blog tak ada wifi free macam rumah sewa tue nak kena guna data handphone kena jimat-jimat.

Ahad, 11 Mac 2018

Makan-makan di Pasar Malam Filipina/Pasar Malam Sinsuran

2 hari saje makan disini Pasar Malam Filipina/Pasar Malam Sinsuran.2 hari itu juga kami makan di kedai yang berlainan.

Isnin 26.02.2018

 Ketam masak cili

 Kailian ikan masin

 agar-gar kesukaan Krul,dekat kedai nie tak ada jual sanggup dia cari kat kedai lain.

 sotong goreng tepung

 udang butter

Order nasi putih 2 pinggan sorang satu sekali tak cukup minta lagi 1 pinggan kongsi berdua

Rabu 28.02.2018
 agar-agar.harus ada

 ikan pari bakar

 kailan sos tiram

Sotong bakar ni minta dia bakar baru tak nak yang dah bakar yang jual atas meja,terhangit sikit tapi masih sedap

Habis licin juga kami makan.Dorang masak sedap kena dengan tekak.

Korang nak makan yang bakar-bakar better ambil yang baru nak bakar sebab aku tanya adik jual tu makanan bakar-bakar yang tak habis buat ape adik tue jawab simpan.Jadi dah simpan mesti besok dorang panaskan balik.Cuba fikir itu semalam punya tah-tah ada 2 hari punya ke,tak pasal-pasal keracunan makanan nanti.Nasib baik sotong tue aku minta bakar yang baru cuma ikan pari tu jelah ambil yang dah bakar dan nasib baik juga tak sakit perut.