Pengikut

Rabu, 29 Julai 2015

Teringin nak makan Spageti

Serius dah lama aku tak makan spageti,disebabkan kami puasa hari isnin aku merajinkan diri memasak spagetti untuk juadah berbuka puasa kami.

Balik kerje apa-apahal solat dulu lepas tue terus bersilat kat dapur sediakan bahan-bahan masak spageti dan memasak.Ngam-ngam 7.25 pm, baik kuah dan spagetinye siap dimasak,aku terus senduk spageti dan kuah panas-panas tue hidang atas meja dan tunggu waktu berbuka.

Alhamdulillah dalam tergopoh gapah memasak tue kuahnye menjadi, sesedap rasa.


2 kali tambah kami laki bini,nasib lah aku masak lebih kalau masak sikit mau besoknye aku ulang lagi buat spageti nie.


Khamis, 16 Julai 2015

Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Selamat Hari Raya Aidilfitri 1436H/2015


KOSONG-KOSONG OK!!!

Rabu, 15 Julai 2015

Juadah Berbuka Puasa 22 - 28 Ramadhan 1436H - 2015

22 Ramadhan - 9 Julai

Arinie tak masak,arinie aku kena gatal-gatal satu badan dah macam kera dok mengaruk satu badan dari malam semalam,tido malam pun tak lena.Pepagi buta dah terjah klinik,doktor bagi MC aku minta krul hantar rumah mama.Balik rumah kami mama bekalkan lauk,mama sian sebab aku tak boleh nak masak takut kena kuman kat lauk.Rezeki wei jangan tolak aku ambil je senang tak payah fikir nak masak ape.Cuma ayam je kena goreng sendiri kalau masak awal-awal nanti dah sejuk tak sedap.Nasib Krul tolong gorengkan aku memang tak lah dah sapu ubat kat badan tangan nanti berpeluh kena mandi balik kena sapu balik ubat,oohh malas aku.

Ayam Berempah

baby sawi goreng

23 Ramadhan - 10 Julai

Again tak masak yea,aku tido rumah family Krul buka puasa sama org opis lepas tue aku suruh tidur opis je.Jom tengok lauk yang mama masak.Meriah lauk mama masak,anaknye kenyang sekenyangnye.hihihi..

Salad + Kuah Salad (mama buat sendiri)

Ikan Bawal 3 rasa

Kari Ayam

24 Ramadhan - 11 Julai

Hihihi tak masak jugak arinie,3 hari berturut-turut makan lauk mama je.Pagi tadi aku teman mama pergi shopping balik rumah pun dah lambat jadi mama kasi lauk kari semalam buat lauk buka aku dengan Krul.Cantik dah penat berjalan malas plak nak masak so makan je lah lauk yang mama kasi.Gambar tak payah lah sama je dengan rupa dengan gambar diatas.

25 Ramadhan - 12 Julai

 Udang lagi menu berbuka arinie,ada dalam 16 ekor aku buat Udang Masak Kunyit letak cili padi dan makan dengan sambal ikan bilis(maaf gambar tiada).

Udang Masak Kunyit Bercili Padi

26 Ramadhan - 13 Julai

Terasa nak makan sardin,cakap dengan Krul ape kata buka nanti kite makan sardin nak tak?Krul kata ok boleh je.Dah kata gitu senang lah aku masak je sambal sardin,campak kan carrot,tomato kecil-kecil dan cili masak.Senang hari aku, masak tue je satu lauk.Habis semangkuk sambal sardin tue X ada simpan pun dimakan sekali dengan telur masin.


Sambal Sardin

27 Ramadhan - 14 Julai

Tak masak balik.Panaskan je bubur lambuk dan rendang daging yang dapat semalam di opis dimakan bersama dengan telur masin.Kejap je dah habis makan dalam 5 minit dah habis makan kalau makan nasi mau 1/2 jam baru habis.


Bubur Lambuk dan Rendang Daging

Untuk arinie punya menu buka aku tak up date rasanye,sebab besok aku dah mula cuti so tak ada PC tak ada lah nak up date cite.

Tinggal besok je kite akan berpuasa kemudian Jumaat nye InsyaAllah kite akan beraya.

Dah fikir nak masak ape ke raya nanti???


Isnin, 13 Julai 2015

Juadah Berbuka Puasa 15 - 21 Ramadhan 1436H - 2015

15 Ramadhan - 2 Julai

Tak masak arinie,aku hanya panaskan Sup Ayam tempoh hari dan campurkan dengan fishcake.Kemudian goreng sorang sebiji telur mata sayur pula hanya timun jepun.

Sup Ayam + Fishcake

16 Ramadhan - 3 Julai

Arinie kami tak buka puasa sama-sama..Krul ada jamuan buka puasa aku buka puasa rumah family.Mama masak lauk Udang Masak Lemak Cili Api dan Sup Suhun Telur.Dan lauk nie juga buat sahur besoknye.


maaf kualiti gambar kurang memuaskan nie gambar masa nak makan sahur masa buka tak sempat nak ambil gambar,tangan gegar takut kena marah dengan abah orang nak makan aku sibuk-sibuk nak ambil gambar.

17 Ramadhan - 4 Julai

Dapat lauk buka dari mama,ganjaran sebab pagi tadinye teman mama shopping raya.Rezeki jangan ditolak,rugi sangat kalau tak ambil.

 Kari Ikan

Udang Masak Lemak Cili Api,mama asingkan semalam untuk kasi Krul sebab dia kan tak dapat buka puasa sama-sama.Aku pun makan gak mana boleh Krul je makan udang tue.

18 Ramadhan - 5 Julai - 19 Ramadhan - 6 Julai

Dua ari makan lauk yang sama.Masak banyak2 kemudian asingkan dua mangkuk.Sebelum nak masak tue aku cakap dengan Krul lauk yang arini makan akan ada siaran ulangan besoknye.Krul kata ok je senang besok tak payah penat-penat nak masak bila balik kerje.Sangat memahami!

 Sayur kacang panjang + carrot + telur

Sambal Sotong

20 Ramadhan - 7 Julai

Kemalasan kemalasan nak masak.Tak tau nak masak ape,nasiblah Krul buat ikan bakar aku masak sayur je.


 Kobis + carrot + telur


Ikan siakap bakar

21 Ramadhan - 8 Julai


 Kebuntuan tak tau nak masak ape dah..Aku hanya pikir masak udang je,maka siaran ulangan masak lah Udang Bersos Pedas Bertelur.Kali nie aku lebihkan cili padi barulah pedas.Sayur pula,panaskan balance Kobis + carrot + telur semalam.


Udang Bersos Pedas Bertelur

Rabu, 8 Julai 2015

Makan ape masa bersahur? 15 - 21 Ramadhan

15 Ramadhan - 2 Julai

Makan bubur lagi,semalam orang cafe bagi.Terlupa nak rebus telur masin tiba-tiba pagi tue dapat idea pecah telur buat telur hancur letak je atas bubur.Krul tak habis tak lalu katanye nak makan,faham sangat nasikan susah lah dia nak telan,aku bedal sampai habis.


Bubur Lambuk

16 Ramadhan - 3 Julai

Habiskan roti maka buat gini je lah kali nie tak ada telur.Yang depan krul punya,2 keping daging burger aku sekeping je sudah.


Roti Burger

17 Ramadhan - 4 Julai

Tidur rumah family maka sahur kena lah makan nasi,lauk pun lauk buka puasa semalam punya.Pedih perut aku pagi tue,pepagi dah bedal lauk pedas.


Udang Masak Lemak Cili Padi & sup Suhun Telur

18 Ramadhan - 5 Julai

Makan biskut cicah air milo panas.Makan biskut pun tak habis dari 4 pek makan 2 pek je,nampak tak begitu tak lalu nak makan sahur.



19 Ramadhan - 6 Julai20 Ramadhan - 7 Julai



Kemalasan melanda maka air masak dan seulas pisang je lah 2 hari berkenanan.Krul ok aku pun ok.

21 Ramadhan - 8 Julai

Arinie terbangun lambat alarm hp bunyi tak geti nak bangun nasib terjaga jadi sempat bersahur.Aku rebus sebungkus sosej dan buat air milo panas.


Sosej + milo panas


seminggu je lagi nak berpuasa..

Jumaat, 3 Julai 2015

Juadah Berbuka Puasa 8 - 14 Ramadhan 1436H - 2015

Juadah minggu pertama berbuka dah aku sharekan sekarang aku nak share pula juadah pada minggu ke dua berpuasa.

Ramadhan - 25 Jun

Aku terliur tengok masakan udang dari blog Cik P gigih call dia minta resepi,nasib dia layan aku siap naik jumpa aku dan tulis resepi bukan itu je siap ajar sekali cara nak memasak.Udang tinggal 6 ekor dalam peti ais,nak beli tak sempat so aku masak lah 6 ekor tue gak..Hasilnye tak sama macam Cik P punya tapi tak pe next time boleh buat lagi.Rasanye sedap sangat cuma lagi sedap kalau dilebihkan cili padi baru lah terasa pedasnye sikit.Nama resepi Cik P tak tau dia tau masak je boleh gitu.Aku nak bagi nama resepi nie Udang Halia Bersos Pedas Bertelur.Sebab ape name gitu,udang digunakan halia digunakan sos pun digunakan cili masak cili padi digunakan telur pun digunakan tak betul nama resepinye.hihihi..

Udang Bersos Pedas Bertelur

Ikan Bakar

Dicicah dengan


 Air Asam

Ramadhan  - 26 Jun

2 lauk je aku masa baru 1 lauk (udang masak lemak cili padi) ape lagi kasi panas je lah.


Ayam berempah 

Resepi ayam berempah nie aku minta dari mama.Aku dah siap perapkan ayam nie dengan rempah dari malam semalamnye orang pergi bertarawih aku sibuk menumbuk rempah.Senang balik kerje boleh terus goreng je.Aku goreng 6 ketul saje sorang 3 ketul makan.Terbaik resepi mama nie masa menggoreng ayam tue bau semerbak dapur bila makan sedap sangat.Next time nak buat lagi.

Tauhu Sumbat

Sebekas tupperware penuh Linda kasi inti tauhu nie,balik rumah aku tinggal beli tauhu dan goreng je lepas tue sumbat je ke dalalm perut tauhu.Beli 2 keping je potong 2.Rasa inti tahu nie s

10 Ramadhan  - 27 Jun

Disebabkan inti tauhu masih ada lagi aku campurkan dengan bawang merah dan putih buat sebagai perencah untuk goreng sayur letak sikit udang.


Sayur kacang panjang + carrot 

Juadah seterusnye Sambal Ikan Bilis,sambal nie mama yang masakkan aku kan failed masak sambal bagi suruh pakar je yang masakkan.Sebekas tupperware mama kasi banyak plak tue,nak makan berbuka nie aku senduk sikit dan panaskan yang lebihan esok lusa aku panaskan aje.hihihi.Sambal mama sedap bertambah-tambah kami makan.


Sambal Ikan Bilis

11 Ramadhan  - 28 Jun

Permintaan dari Krul nak makan sup ayam menu yang paling senang nak dibuat dan senang jugalah aku masak.Seperiuk aku masakkan letak kentang dan carrot.


 Sup Ayam

 dan sayurnye pula aku yang pilih,dah lama tak makan sayur kobis panjang nie.

Sayur Goreng Kobis Panjang + Fishcake

12 Ramadhan  - 29 Jun

Aku tak masak lauk!!! siaran ulangan makan lauk semalam..Untungkan masak banyak-banyak senang tak payah masak lagi besok..hihihi.

13 Ramadhan  - 30 Jun

Petai yang beli kat pasar tani aritu dah nak kecut sebelum tak boleh makan baik masak.Sedapnye bau petai masa masak tue.Kalau tak puasa siap-siap masak tue terus nak makan je.

Sambal Ikan Bilis

Alhamdulillah dapat rezeki arini,opis Krul ada buat gotong royong sikit sambil2 tue dorang buat masak sikit untuk bagi staff bawa balik.Dorang kasi Ketam Masak Cili Padi.Dapat sekor je belah 2.


Ketam Masak Cili Padi

14 Ramadhan -  1 Julai

Sambal lagi,nasib lah mama dah buat siap-siap sambal tinggal aku nak masak ikan je lepas tue masukkan je ikan ke dalam sambal.

Sambal Ikan

Tak kan nak makan tue je kan aku goreng telur sorang 1 biji titikkan kicap


Telur Goreng Titik Kicap


Harap-harap minggu ke-3 berpuasa aku masih rajin memasak.


Rabu, 1 Julai 2015

Makan ape masa bersahur? 8 - 14 Ramadhan

Minggu kedua menu sahur masih lagi ringkas dan tak makan nasi berlauk.Senang dan syukur aku Krul tak nak makan nasi pepagi masa sahur.Krul kata kalau minum air masak masa sahur je pun dia ok,aku plak mulanye ok senyum lebar lah tak payah pikir nak masak ape untuk sahur tapi berape lama perut boleh tahan kalau minum air je kan,so aku buatlah menu yang ringkas buat lapik perut.

Ramadhan - 25 Jun


Ok dah jelak asyik makan pisang je aku tukar makan lain plak.Tu pun sebab Krul yang minta nak makan Sosej dengan roti konon nak gulungkan sosej kedalam roti.Aku ubah,aku buat roti celup telur 4 keping,lepas tue aku rebus sosej kemudian bubuh sos gulungkan sosej tu ke dalam roti apa lagi makan lah sorang 2 keping roti dan 2 batang sosej air milo panas.



Ramadhan - 26 Jun

Masih mengekalkan roti dan sosej,kali nie aku goreng telur mata letak kat tengah2 roti letak mayonis dan sos,sosej 3 batang sorang air masak je..kah kah makan dah ok air plak air masak,boleh lah dari tak ada air langsung.


10 Ramadhan - 27 Jun

Bersahur dengan minum air kosong dan pisang seulas.Pisang lagi tapi dah lembik sikit.

11 Ramadhan - 28 Jun

Makan roti cicah dengan sambal ikan bilis ketak sikit telur dadar.Meletop perut aku pagi tue makan pedas.Air milo panas.Sedapnye..


12 Ramadhan - 29 Jun

Masih makan roti, aku buat macam sahur ramadhan 9 cuma tak ada sosej je air pula air masak.Sorry gambar tiada benda yang sama aku buat tak payah lah ambil gambar sangat.

13 Ramadhan - 30 Jun

Petang semalam (12 Ramadhan - 29 Jun) ada member opis bagi bubur lambuk,lauk untuk buka dah ada jadi aku simpan buat makan sahur arini.Bukan makan kosong gitu je aku letak letak telur masin.Telur masin aku masak petang semalam.Air masak je.




14 Ramadhan - 1 Julai

Hari Ke-14 makan roti lagi uolls..Arinie aku letak daging burger + telur.Krul rajin tolong plak arinie dia tolong letak sos cili dan mayonis.Air masak je.






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...