Pengikut

Selasa, 31 Julai 2012

Tips untuk puasa yang lebih sihat

Berpuasa untuk sihat
  • Jangan tinggalkan sahur.
  • Jangan lengahkan berbuka.
  • Hadkan pengambilan kuih-muih yang manis dan sebaiknya makan makanan berat lepas solat maghrib.
  • Selepas solat Tarawih makan sedikit, seperti biskut.
  • Ketika sahur dan berbuka pastikan ada sayur.
  • Lebihkan buah-buahan.
  • Kurangkan pengambilan makanan berlemak dan goreng.
  • Hadkan juga pengambilan garam untuk mengurangkan risiko tubuh kering.
  • Pastikan minum air kosong 8 gelas sehari secukupnya.
Setelah bekerja selama 11 bulan,adalah baiknya perut direhatkan dengan berpuasa.

Ahad, 29 Julai 2012

Aby Shenget birthday's

Selamat hari lahir aby shenget.
Sudah besar adik bongsu aku nie,makin meningkat remaja kamu.Kaklong harap aby ceria2 selalu dan jangan shenget memanjang...

Jumaat, 27 Julai 2012

Habis dah 2 minggu di tingkat 3

Arinie last day kat tingkat 3 minggu depan isnin, balik asal lah aku dengan keje hakiki...dengar lah balik deringan bunyi tel. yg tak berhenti-henti bunyi sampai ke pukul 5.Mula lah mulut nie mengeluh penat jawab panggilan.hihihi...

Klu di tanya mana lebih seronok buat keje hakiki atau dok kat pejabat KP aku pilih kedua-dua sekali...Betul,jujur nie tak bohong...bukan sebab kantoi dgn sape2..Kat pejabat KP nie aku belajar dan buat kerja luar dr kerja hakiki sebenar..Sekali sekala kite kena gak belajar benda baru,baru lah kite nie blh dipanggil multi level semua benda boleh buat.Tak gitu BOSSSS....jgn marah bossss i gurau-gurau je klu marah gak nanti nak raya i minta maaf...

1/2 jam lagi aku akan tinggal kan bilik KP nie,kepada kak nurul & kak zura thanks sudi dtg ke bilik nie temankan kite dan borak-borak sekali sekala. Abg Lan juga thanks sudi ajar & serta Abg Chip thanks a lot atas tunjuk ajar yg diberikan.Mai naik tingakat 3 nie dgn 0 knowledge tp abg sedia bantu mana yg mai X tau..Terima kasih juga kat KP,En. Kamil sudi terima mai bertugas kat sini menggantikan kak gayah yg cuti mengerjakan umrah.Klu ada salah silap harap di maafkan (macam dah nak raya plak)...


sape2 (org opis je) yg rindu nak dgr suara mai tel lah isnin nanti...


K bye...selamat berbuka puasa...

Kepada ABAH Kesayangan

Abah sayang kaklong ucapkan selamat hari lahir...Kaklong doakan abah panjang umur,murah rezeki dan sihat-sihat selalu..




buka arini kite buka puasa sama-sama k abah...


love u abah dunia akhirat...



Rabu, 25 Julai 2012

Jangan Siakan Ramadhan

  • Ramadhan adalah bulan yang mempunyai banyak kelebihan.sebab itu ia digelar sebagai penghulu segala bulan.
  • Rasulullah SAW sabda:"Penghulu segala bulan adalah bulan Ramadhan dan penguhulu segala hari adalah hari Jumaat."
  • Disebabkan statusnya sebagai penghulu segala bulan,maka Ramadhan mengandungi kelebihan yang melebihi bulan-bulan yang lain sebagaimana hari Jumaat mempunyai kelebihan berbanding hari-hari yang lain.
  • Maka,orang yang ingin merebut peluang keemasan ini tidak wajar melakukan amalan sebagaimana bulan-bulan yang lain.
  • Mestilah melipatgandakan amalan kebajikan di luar daripada kebiasaannya 11 bulan yang lain.
  • Hari-hari yang berbaki dalam Ramadhan ini masih terdapat ruang untuk kita maksimumkan ibadah terutama di penghujungnya.
  • Pada penghujung Ramadhan (10 malam terakhir) mengandungi Lailatulqadar yang mempunyai kelebihan melebihi 1000 bulan.
  • Lailatulqadar adalah bonus yang diberikan oleh Allah SWT yang perlu kita manfaatkan.
  • Jesteru,marilah memanfaatkan sebaik mungkin peluang yang diberikan oleh Allah SWT ini.
  • Sesungguhnya mereka yang tidak mempedulikan tawaran-tawaran istimewa daripada Allah SWT ini seolah-olah orang yang menolak pemberian disebabkan ego dan sombong.
  • Hargailah anugerah ini dan anggaplah ini adalah Ramadhan terakhir bagi kita.

Setiap masa yang dilalui sepatutnya digunakan semaksima mungkin kerana ia pastinya tidak belulang lagi.


Selasa, 24 Julai 2012

aktiviti 2 ramadhan - Bermain layang-layang

Sambil menunggu waktu berbuka pose aku & hubby pegi main jap layang-layang di kawasan lapang berdekatan dgn rumah.Ramai gak family yg datang sini baik cina & melayu (india x nampak plak).


Kat sini ada jual layang2 yg bermula dr rm10 hingga ke puluhan ringgit(sorry aku lupa) tali pun diberi sekali.Tapi tali yg standart panjangnye,klu nak tali yg lagi panjang kena beli yg lain itu pun lain2 harga tgk berape panjang meter tali yg nak guna.


Hubby beli layang-layang yg harga rm15 je..masa main tue angin tgh kuat so layang2 kami naik terbang tinggi,siap main lawan2 dgn org lain nak tgk sape yg terbang tinggi.



pilih punya pilih dgn bajet yg ada sudahnye hubby beli si burung helang...


Dalam 6.45 kami cabut balik rumah,walaupun dekat je dgn rumah X sampai pun 10 minit kena gak balik awal nak panaskan lauk2 yg masak sebelum tue..nak bagi suami makan tak kan yg sejuk2 plak kan...



Daging Goreng Kunyit

Disebabkan sabtu tue beli barang dapur kat Pasar Borong Selangor maka aku pun borong lah sekali barang masak utk ahadnye.Dengan itu adalah juadah utk buka pose ari ke-2,hari2 seterusnye klu masak baru beli k.

Hari keje susah sikit nak masak,aku rasa macam tak sempat je nak siap2kan makanan,better beli je kat bazar ramadhan lagi senang.

k lah kawan2 malas nak taip panjang2 moh tgk resepi yg senang nie.



Bahan-bahan:

  • daging
  • 1 biji bawang besar (mayang bulat)
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 sudu teh kunyit serbuk
  • 1 biji cili merah (dihiris)
  • 4 biji cili api(dihiris)
  • garam secukup rasa

*** boleh masukkan kacang panjang,mai tak masukkan sebab ada goreng sayur lain nanti membazir plak.


Cara Memasak

  1. Daging dihiris kecil-kecil(jgn ikut aku,aku malas nak hiris suruh abg pasar potongkan tapi dia buat tebal2 plak,padan muka aku)dan diperap bersama kunyit dan garam selama kira-kira setengah jam.
  2. Goreng daging seketika pastu tambahkan sedikit air dan masak hingga daging lembut.
  3. Pastu masukkan bawang besar + bawang putih + cili merah + cili api.
  4. Gorengkan seketika kemudian tutup api,sedia untuk dihidangkan.
                           SeLaMaMeNcUbA

Isnin, 23 Julai 2012

Sotong Bakar

3 ekor sotong berada di dalam pinggan sedia utk dimakan..



Ini adalah 100% hasil tangan hubby,adil dan saksama..aku masak lauk Udang Masak Lemak Cili Api dia masak Sotong Bakar.

Bahan yg digunakan oleh hubby senang dan mudah utk dibuat,korang hanya memerlukan sepeket perencah adabi


                                               credit:google


nampak utk ikan kan tapi hubby tukarkan kepada sotong..dia teringin nak makan sotong.
Senang je korang tuangkan perencah tue pada sotong yg korang dah bersihkan kemudian ratakan perencah tue keseluruh badan sotong,dah ratakan bungkuskan pula dengan  aluminium foil.Klu nak tambah petai pun boleh suka hati sendiri yg nak makan kan..Akhir sekali masukkan ke dlm oven utk pembakaran..Gunakan suhu yg patut jgn kuat sgt kang jadi plak sotong rentung nak ke makan??..(aku lupa berape suhu yg hubby gunakan)


Apa lagi cepat pegi cari perencah nie,senang mudah jimat semua bahan2 ada dlm perencah tue.


SELAMAT MENCUBA

Udang Masak Lemak Cili Api

Di mulakan dengan resepi ini....Lauk permintaan hubby...


Meletop perut aku menahan kepedasan..hubby lah gedik nak pedas2 padahal isterinye nie bukan kuat pedas pun,aku asyik makan bersulam air je.Siang bukan main slim lagi perut nie tiba malam kembung plak jadinye.Hubby sedap lah makan lidah dia tebal..Eh marah plak aku,puasa nie sabar..sabar..sabar..whatever aku suka tgk hubby makan maknanye lauk yg aku masak kena lah tue dgn tekak dia..



bahan-bahan:

  • udang - hanya buang janggut saje
  • santan - 1/2 biji
  • cili api - ikut suka (dikisar)
  • bawang besar - 1 biji (dikisar)
  • bawang merah - 5 biji (dikisar)
  • kunyit hidup (dikisar)
  • daun kunyit
  • serai sebatang - titikkan saje
  • tomato - 1 biji dibelah 6
  • garam
  • gula
  • air

cara memasak:

  1. masukkan bahan-bahan yang dikisar + serai dan santan ke dalam periuk, kacau sekali sekala supaya santan tak berketul-ketul dan biarkan kuah mendidih sekejap.
  2. kemudian masukkan udang + daun kunyit + garam dan secubit gula.Klu kuah pekat tambahkan sedikit air tapi jangan kuah terlampau cair plak.
  3. masak dgn api sederhana dan kacau kuah supaya santan x berketul.
  4. biarkan dalam 10 minit kemudian bolehlah tutup api
  5. akhir sekali masukkan tomato dan SIAP!..
                               Lepas balik solat tarawih aku sakit perut cirit birit jadinye..

                                                                Akhir kata 

                                                     SeLaMaT MeNcUbA

Buka puasa 1 Ramadhan 1433H

Haruslah masak untuk buka puase bersama suami tersayang..


Resepi2 akan di update kemudian pada N3 yg lain

tapi 2 je resepi akan dikongsikan, resepi masak sayur dah penah dikongsikan..bosan ulang2  benda yg sama... 

Ahad, 22 Julai 2012

Menarik Tentang Kurma

Hidangan berbuka paling popular 




Kurma ialah buahan manis lagi berkhasiat

INFO
1. Mengandungi khasiat mineral,vitamin dan serat
2. Buat manis yang tidak menyebabkan paras gula dalam darah naik
3. Kandungan zat gula yang ada di dalam kurma mudah dan cepat diserat

Kurma @ nama saintifiknya PHONEX DACTYLIFERA dibahagikan kepada 2 kategori iaitu kurma segar dan kurma kering.

Kurma paling mahal adalah kurma AJWA @ kurma Nabi.Ia digelar demikian kerana Nabi Muhammad SAW suka makan kurma berkenaan.

Jumaat, 20 Julai 2012

Panduan Solat Tarawih & Ramadhan

Insyaallah besok semua umat Islam (Malaysia) akan mula berpuasa,bulan Ramadhan adalah bulan berganda @ mulia. Setiap apa saja yang dilakukan akan mendapat balasan berganda.Untuk mendapat balasan yang berganda adalah baik kiranya kita melakukan amalan ibadah dengan sempurna.Dibawah adalah carian mai untuk dibuat panduan dan dikongsi bersama dengan kawan-kawan.

                                               KLIK                                                       KLIK

"Bulan Ramadhan akan dibuka semua pintu syurga untuk menerima amalan-amalan soleh yang begitu banyak yang dilakukan oleh orang mukmin  pada bulan ini. Begitu juga akan ditutup semua pintu neraka kerana sedikitnya bilangan maksiat yang dilakukan oleh orang mukmin pada bulan ini. Syaitan-syaitan juga akan diikat apabila tiba bulan Ramadhan."

Renung-renungkan dan selamat beramal.

Wasalam


***sumber dari JAKIM

Isnin, 16 Julai 2012

2 minggu di tingkat 3

Belum sempat aku menyuap makanan ke dalam mulut, bos minta aku naik tingkat 3 menggantikan kak gayah yg bercuti selama 2 minggu kerna mengerjakan umrah.Suka tak suka aku kena ikut arahan so lepas makan aku naik ke tingkat 3 menjalankan tugas sebagai PA sementara kpd KP.
Sehingga saat aku menaip N3 nie X ada berat sgt tugas yg aku kena buat just jawab panggilan je.Suasana jauh berbeza berbanding dengan tempat aku dibawah,dibawah aku sgt bz menjawab panggilan tapi di atas nie suasana sunyi sikit deringan telefon pun sekali sekala je berbunyi.
1 pengalaman yg baru buat aku selama 5 tahun bekerja disini.Harap2 aku dapat menjalankan tugas dengan baik..

*** kawan2 plzz jgn ajak aku bergelak.aku kena jadi sopan kat sini gelak pun dalam hati je nie..

Khamis, 5 Julai 2012

Habis sudah 3 hari KPSL

3 hari menduduki peperiksaan KPSL

Selasa  03072012 BHG.    - Perintah Am,Arahan Perbendaharaan dan Tatacara Pengurusan Pejabat
Rabu    04072012 BHG. ll   - Panduan Pengurusan Pejabat,arahan Keselamatan dan
                                               Pekeliling Kemajuan PentadbiranAwam
Khamis 05072012 BHG. lll - Undang-Undang Umum

Antara 3 bahagian nie aku rasa yg paling susah sekali bahagian 3 Undang-Undang Umum sebabnye kena paham situasi yang diberikan.Bahagian lain tue bukan lah senang sgt pun tapi aku masih boleh lah jawab cuma X tau lah pemeriksa nak bagi lulus ke tak..Banyak andaian yg mengatakan mungkin lulus pun mengikut kota, sama ada betul @ salah lantak pi lah malas nak pikir buat sakit kepala je nanti.Nie pun dah sakit jari dok menulis je.Harap-harap lulus lah hendaknya,aku sudah cuba sehabis baik menjawab kesemua soalan yang diberikan.

Selasa, 3 Julai 2012

3 hari KPSL

Bermula arinie sampai khamis aku akan menduduki peperiksaan KPSL(Peperiksaan Khas Peningkatan Secara Lantikan).Harap-harap kali ke-2 nie ambil LULUS lah hendaknye klu tak pun 1 paper sangkut lulus pun dah bersyukur.Lain tahun boleh concentrate paper yg x lulus tue.Al maklum lah otak dah beku dah lama tak periksa zaman sekolah lain lah ada je periksanye.

Bagi kawan-kawan yg sama ambil KPSL nie good luck k..sediakan pen yg berdakwat k kang klu x ada tak pasal2 nak pinjam org sebelah tue pun klu dia ada lebih pen kot klu X ada jangan plak nak menangis.

Aku nie tawakal je selagi boleh jawab aku jawab..

Ya Allah permudahkanlah aku menjawab peperiksaan besok.Amin..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...