Selasa, 4 Oktober 2011

Hilang Deria Bau Tanda Awal Nyanyuk

 Kehilangan deria bau mungkin menjadi tanda-tanada awal penyakit nyanyuk.Kajian terbaru menunjukkansejenis protein luar biasa-amyloid precursor protein (APP)-yang sebelum ini dikaitkan dengan penyakit alzheimer mungkin menjadi puncanya.

 Kajian terhadap tikus mendapati haiwan yang secra genetiknya menghasilkan paras APP yang tinggi mengalami kadar kematian sel saraf di hidungberbanding tikus biasa.

 Para penyelidik berkata,penemuan itu mungkin dapat menjelaskan mengapa individuyang sakit berterusan kerap kehilangan deria bau walaupun penyakit tersebut masih diperingkat awal.

 Mereka berkata,penemuan baru itu mungkin dapat membantu mengesan alzheimer lebih awal.

"Penurunan deria abu dan kesukaran untuk membezakan bau adalah antara sipmptom awal alzheimer dan ini boleh menjadi petunjuk bagi pengesan alzheimerlebih awal,"kata ketua penyelidik,Leonardo Belluscio dari Institut Neurologi dan Strok Kebangsaan Amerika Syarikat.

 APP telah dikesan dalam sel saraf hidung sebilangan individu yang menghidap alzheimer peringkat awal.Kajian yang diterbitkan pada 28 September dalam Journal of Neuroscience,juga mendapati sel yang mati di hidung tidak mengandungi amyloid plak,yang dikeluarkan daripada APP.

 Plak dipercayai menyumbang kepada kematian sel saraf di otak bagi pesakit alzheimer yang menyebabkan hilang ingatan.Para penyelidikan menyebut hasil penemuan itu kemungkinan APP itu sendiri yang bertanggungjawab terhadap kematian sel saraf.

1 ulasan :

Jali berkata...

Wah mujur deria bau saya masih kuat.