Sabtu, 25 Februari 2012

Tips Penjagaan Gigi

 Terdapat banyak kaedah berkesan bagi pemutihan gigi disediakan di klinik-klinik,tetapi pastinya harga yang ditawarkan adalah sangat mahal.Berikut adalah beberapa langkah yang korang boleh ambil di rumah untuk memutihkan gigi secara semulajadi tanpa mengeluarkan wang.

Bahan yang perlu korang ada:
  • Straw minuman
  • Berus gigi yg elok
  • Jus lemon
  • salt
  • Baking soda
  • Hydrogen peroxide
  • Strawberi   
   
     Langkah 1:
     Hadkan pemgambilan yang boleh meninggalkan degil warna pd gigi seperti kopi,teh susu,minuman bergas yang berwarna dan minuman alkohol.Jika korang tidak boleh berpisah dengan minuman kegemaran korang tue,gunakanlah straw ketika minum untuk mengurangkan sentuhan antara minuman dgn gigi.

     Langkah 2:
     Berus gigi korang dgn segera selepas makan,lebih-lebih lagi jika makan makanan yg meninggalkan kesan warna yg degil spt buah beri.

     Langkah3:
     Gosok buah strawberi yg mentah pd gigi korang ingat bukan jem strawberi yea,jem strawberi hanyalah utk disapukan pd roti je.Terdapat 1 enzim pd strawberi yg mampu bertindak sebagai agen pemutihan.berkumuh selepas korang dpt rasakan gula semulajadi dan asid pd strawberi sudah dikeluakan oleh strawberi pd gigi.

     Langkah 4: 
     Makan makanan yg ranggup yg memerlukan byk kunyahan seperti lobak,daun saderi,brokoli dan epal keranan makan seumpama ini membantu dlm membuang plak yg terkumpul di celahan gigi.


     Langkah 5:
     Celup berus gigi di dalam soda bikarbonat sebelum memberus gigi.Hasilnya cukup memuaskan walaupun rasa tidak sesedap yg dirasa.


     Langkah 6:
     Campurkan jus lemon dan garam dan kacau sehingga ia jadi seperti pes.Berus gigi korang dgn pes tersebut dan bilas.Sekali lagi,rasanya tidak menyenangkan.

     Langkah 7:
     Gunakan hidrogen peroksida utk memberus gigi korang.Celup berus gigikorang ke dalam kuantiti kecil peroksida dan berus seperti yang korang lakukan dgn ubat gigi biasa.Hati-hati agar tidak tertelan.Kumuh dgn air.

Tip tambahan:
     1. Beli ubat gigi yg mengandungi agen pemutihan berasaskan alam semula jadi.
     2. Berus gigu setiap kali selepas makan dan kerap floss gigi adalah langkah pertama utk senyuman yg berseri.

Terpulang kat korang sama ada nak guna pakai tips ini atau tidak..Tepuk dada tanya selera..  

Senyuman yg cantik terserlah bila barisan gigi anda cantik....
                

Tiada ulasan :