Isnin, 23 Julai 2012

Udang Masak Lemak Cili Api

Di mulakan dengan resepi ini....Lauk permintaan hubby...


Meletop perut aku menahan kepedasan..hubby lah gedik nak pedas2 padahal isterinye nie bukan kuat pedas pun,aku asyik makan bersulam air je.Siang bukan main slim lagi perut nie tiba malam kembung plak jadinye.Hubby sedap lah makan lidah dia tebal..Eh marah plak aku,puasa nie sabar..sabar..sabar..whatever aku suka tgk hubby makan maknanye lauk yg aku masak kena lah tue dgn tekak dia..



bahan-bahan:

  • udang - hanya buang janggut saje
  • santan - 1/2 biji
  • cili api - ikut suka (dikisar)
  • bawang besar - 1 biji (dikisar)
  • bawang merah - 5 biji (dikisar)
  • kunyit hidup (dikisar)
  • daun kunyit
  • serai sebatang - titikkan saje
  • tomato - 1 biji dibelah 6
  • garam
  • gula
  • air

cara memasak:

  1. masukkan bahan-bahan yang dikisar + serai dan santan ke dalam periuk, kacau sekali sekala supaya santan tak berketul-ketul dan biarkan kuah mendidih sekejap.
  2. kemudian masukkan udang + daun kunyit + garam dan secubit gula.Klu kuah pekat tambahkan sedikit air tapi jangan kuah terlampau cair plak.
  3. masak dgn api sederhana dan kacau kuah supaya santan x berketul.
  4. biarkan dalam 10 minit kemudian bolehlah tutup api
  5. akhir sekali masukkan tomato dan SIAP!..
                               Lepas balik solat tarawih aku sakit perut cirit birit jadinye..

                                                                Akhir kata 

                                                     SeLaMaT MeNcUbA

Tiada ulasan :