Pengikut

Khamis, 4 Oktober 2012

Tinggi melangit Pokok Kaktus aku




Tinggikan pokok kaktus aku nie.dah sama tinggi dengan bumbung rumah jiran sebelah rumah mama..Pokok kaktus nie asalnye aku dapat kat Perlis zaman aku sekolah rendah lagi.Masa tue kami sekeluarga pergi Perlis rumah mak ngah saje je jalan2 reramai ke sana.Nak dijadikan cite kat laman rumah mak ngah ada pokok kaktus,aku nie gatal mulut pi mintak sikit kat mak ngah.Mak ngah pun potonglah sikit kasi kat aku..Dengan mulut jahat aku cakap boleh besar ke pokok kaktus nie,pasalnye mak ngah bagi kecil je.Mak ngah balas katanye nanti pokok nie boleh besar kelangit klu tanam kat tanah dan jaga betul2..hihihihihi...kena aku seketul..

Pokok kaktus nie dah banyak dahannye dipotong,seperti gambar diatas mana taknye asyik melendut ke kanan ke kiri masuk rumah jiran lah,jadi abah potong lah sikit kononnye nak trim..Aku bising gak kadang2 bila abah potong, aku suka pokok kaktus nie lebat,baru nampak pokok kaktus tue cantik macam kat padang pasir..Bila aku bising2 abah tanam lah balik yg dahan yang kena potong tue kat tempat lain..Dan kesemua dahan kaktus yg ditanam kat tempat lain tue semua menjadi tak ada pun yang mati...

Kaktus nie tak payah susah sgt nak jaga,tanam kat tanah ke kat pasu besar ke confirm akan menjadi..tapi bagi lah air sikit dia pun nak minum gak.kikikiki...baja tak payah bagi pun tak pe pokok kaktus ni jenis liar. 

Kak masz...(klu akak baca lah kan) nie yang mai tanam kat dalam pasu..nie kat rumah mai kat kuaters,paham2 lah yea kuaters tak ada tanah maka tanam je dalam pasu..


pokok kaktus nie ada 3 cabang je dulu sekarang dah bercabang-cabang dan naik meninggi..aritu dah melendut pokok kaktus nie dan menganggu orang lalu lalang sebelum kena patahkan aku ikat dengan tali supaya tak melendut..tapi abah & hubby suruh potong nanti kena budak2..aduhhhh...tension aku.. 


pasu belah kiri pokok kaktus yang sama gak dari pokok kaktus gambar di atas...dan sebelah kiri, pokok nie dah habis ditebang oleh abah kat rumah maka nie je yang tinggal utk kenangan dan tempoh penanaman semula.boleh gitu..

Kak masz ada 2 dahan pokok kaktus tue mai bagi,so kak masz sila buat pilihan nak tanam kat pasu atau di tanah...mai cadangkan kat tanah je tapi tanam kat lokasi yg strategik supaya tak kena potong...k selamat menanam..


6 ulasan :

maszmadi berkata...

haha, terima kasih bebanyak mai, siap ada bagitau camaner nak tanam.. memang itu yang nak sangat2 tu... hehe ofkos lah dalam pasu coz walau dok umah teres, tetap xder tanah.. huhu thanx again mai..

nanti lunch, tengok bloh akak plak yerk... hehe

myfara FLK berkata...

welcome kak masz...tanam pakai pasu besar tau...ok nanti after kunch mai tgk blog akak k..

Nor Iman Hashim berkata...

beso2 ler kaktus ko mai...pokok kaktus akk kecik jew x beso2 pon...ato ne gune pasu yg beso baru die membeso kut ek....

KhaiZa berkata...

memang tinggi betul tuh

myfara FLK berkata...

kak iman nak ke kaktus kite? kaktus akak tue beli kat cameron ke??pasu besar utk akar dia bebas nak bergerak.

myfara FLK berkata...

betul khaiza memang tinggi kaktus mai..kalau kena tebang nie mau meroyan dibuatnye..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...