Pengikut

Selasa, 4 Disember 2012

Pergi kau penyakit RESDUNG


5 biji ubat kena telan dan 2 botol untuk dititikan ke mata

Ubat nie semua untuk meredakan kegatalan & keradangan hidung dan mata..Akhirnya aku mengalah juga dengan kesakitan yang aku alami berbulan2 dan berminggu,semuanye dari desakan LINDA yang suruh aku pergi klinik.

Dari hari Sabtu aku cuba pergi klinik tapi ada je klinik tutup dan tak ada doktor pada masa aku pergi.So semalam aku tekad pergi klinik gak lepas balik kerja.Paginye aku search dalam internet tengok ape punca penyakit aku nie,bila search aku dapati aku mungkin terkena penyakit resdung..Allahhuakbar!!!! takutnye aku kena penyakit nie..

Masa aku jumpa doktor,aku citelah yang mata aku nie gatal2 macam ada pasir dalam mata dan selalu berair,hidung pula gatal2 macam ada ulat sedang membiak dan berair macam selesema.Dari ape yang aku citekan kepada  doktor,dia kata aku kemungkinan kena penyakit resdung.. 

Bila penyakit nie datang aku kurang bermaya utk berkerja dan berada dalam keadaan kurang selesa.Sampaikan ada yang menegur muka aku nie pucat(sebabnye tak bermake up) nampak mata bengkak dan ketara linkarang hitam dibawah mata(macam mata panda).

Doktor nasihatkan aku supaya jangan makan lagi benda yang gatal seperti seafood dan cuba sementara waktu kurangkan makan daging lembu dan ayam mungkin aku alah pada ubat yang disuntik pada daging tersebut.Uollss doktor suruh aku makan ikan je..Baiklah doktor demi nak sihat aku ikutkan arahan itu..To hubby yang berada di PD sekarang nie jika u baca blog i nie kan u kesian tak kat wife u nie nak makan pun kena berpantang dah serupa macam orang berpantang bersalin plak..

Ubat yang aku dapat dari KLINIK PERDANA SUNGAI BESI
1. Tab Prednisolone 5mg (trisolon) - 2 biji 2 x sehari - alahan - selepas makan
2. Cetirizine 10mg - 1 biji 1 x sehari - pagi - selesema/resdung/gatal - tidak mengantuk
3. Tab Actifed - 1 biji malam - selesema/resdung/gatal - boleh mengantuk
4. Hovid E (vit E) 200mg - 1 biji 1 x sehari - selepas makan
5. Neodeca Ear/eyedrop - 2 titik 4 x sehari - titik mata
6. Normal Saline Eye Drop - 2 titik bila perlu - titik mata

Alhamdulillah sakit nie dah lega tak rasa lagi kegatalan.

Semoga aku cepat sembuh dari penyakit nie,aku kalau boleh tak nak bergantung pada ubat je sepanjang hari..Ya Allah adakah nie balasan pada dosa aku kerna tidak menjaga pandangan mata aku dari melihat benda yang haram(aurat) jika benar kau ampunkan lah dosa hamba mu ini..


2 ulasan :

KhaiZa berkata...

alahai.. sebut pasal resdung nih.. saya pun ada resdung..

myfara FLK berkata...

so khaiza makan ubat ape ek sekarang?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...