Sabtu, 17 Mei 2014

:: Mi Rebus Muar_ArgoMas ::

Mari kita masak mee rebus muar dengan menggunakan Pes Mi Rebus Muar keluaran ArgoMas.Aku beli kat Giant, maaf aku lupa harganye berape sepaket tapi harganye murah tak smapai rm10 pun.Aku beli pun sebab senang cara masaknye kalau susah memang aku letak balik tak beli.


Cara masaknye senang je korang boleh ikut arahan pada kulit belakang pes nie atau korang boleh ubat sikit cara masak untuk tambah lebih sedap.

Aku ubah sikit cara masak.
1. Aku tumiskan bawang merah dan bawang putih sehingga naik bau dalam periuk
2.Kemudian masukkan pes mi rebus dan air sedikit demi sedikit tengok pada kepekatan kuah 
3. Aku takut tak pekat kuah nie maka aku masukkan 2 biji kentang yang terlebih dahulu telah direbus dan dilenyekkan ke dalam kuah tadi pada setengah masak
4. Masak selama 25minit tapi aku masak lebih lama sebab aku guna 2 paket pes sebabnya aku ajak family aku makan kena lah buat lebih kuahnye 
5. Bila kuah dah masak dan pekat boleh  tutup api dan sedia dihidang dengan bahan-bahan sampingan yang lain

hasilnye kuah mee rebus muar

mee kuning nie aku rebus 2 paket

 telur rebus + tauhu goreng + limau kasturi

bawang goreng + cili masak nie aku minta mama dan abah belikan masa on the way datang rumah aku..

Dapat 1 komen dari abah katanye mee rebus nie kena ada daging,ok abah sekali lagi kalau buat kaklong masukkan daging yea..i tau lah you org JOHOR sebenarnye i tau kena masuk daging tapi i lupa nak beli nak pergi kedai jauh dgn rumah Giant lagi lah jauh..Next time i buat lengkap2 yea..     

Korang cuba lah buat yea sangat senang..nanti aku nak beli pes mee bandung plak..             

1 ulasan :

aLyNnZ berkata...

Sedapnyer akak suke mee rebus..mee rebus singapore plg akak suke tp tak pernah buat huhu..