Pengikut

Isnin, 29 Disember 2014

mengalihkan anak pokok setawar ke pasu kecil

Pokok setawar aku sudah membiak dengan jayanye.Kini pasu bulat tue dah penuh dengan anak-beranak dia.Sangat cantik sekali uolls,mama jealous dengan pokok setawar aku nie mana tak nye mama punya pokok setawar asyik kena makan dengan siput babi je sekarang dah tinggal 2 kuntum saje.


nie gambar sekarang,penuh kan pasu bulat nie.Siap kuar lagi anaknye pada kelopak daunnye.Tue kalau nak petik dan tanam kat pasu lain boleh saje mau hidupnye sebab sebelum nie aku buat gitu. 

Disebabkan dah penuh dengan anak-beranak dia sampaikan dah sempit aku tengok pasu nie aku nak alihkan sikit anaknye ke pasu kecil.Sterus gerak ke Nursery Bukit Jalil, semata-mata nak beli pasu tak kuasa nak pergi ke Sungai Buloh kang ada jugak terbeli lain hihihi..Selain dari pasu kecil aku beli gak 1 pasu besar nak alihkan pokok kertas yang ada ke pasu baru,barulah sama dengan pokok-pokok kertas yang lain.

Dalam hujan tue aku dberkebun kat belakang rumah nasib ada awning kalau tak terbengkalailah projek nak mengalihkan pokok setawarnie.


Kononnye aku nak buat proses bagaimana nak mengalihkan pokok setawar nie tiba-tiba rasa malas plak so aku buat je lah yang seringkas je yea..korang kan pandai..

Bahan-bahan yang diperlukan mestilah kena ada pasu,tanah dan anak pokoknye setawar.Anak pokok setawar nie jangan tarik gitu je nanti tercabut daunnye,kena korek sikit tanahnye dan biarkan ada sekali dengan akarnye,akarnye tue kan nyawa dia untuk hidup.Langkah seterusnya masukkan tanah ke dalam pasu tak payah penuh sangat agak-agak je sudah,kemudian buangkan tanah dibahagaian tengah-tengah sikit sahaja dan lepas tue masukkan anak pokok setawar tue di tengah-tengah tanah tadi.Selepas tue ratakan tanah disekelilingnye.Akhir sekali letakkan sedikit sahaja baja dan jiruskan air.Siap!


Tara!!! Mak dan anak sudah berpisah..Ala ada lubang plak,tak pelah nanti anak-anaknye akan membesar mesti dah tak nampak lagi lubang tue.Tak pun mesti ada anaknye jatuh boleh tambah lagi anak-anak yang lain.


Comel plak aku tengok pokok setawar nie dalam pasu kecil nie.Macam boleh buat jual je kan..Ok lah sape nak beli aku jual tapi kena ambil sendiri kat aku,nak pos payah lahkan kang terburai plak.Sape-sape kawan opis yang nak beli aku bawakan lah.Serius aku jual tau RM5 ok tak..

Eh eh ehhhh ada tumbuh anaknye lagi kat kelopak daunnye ingatkan yang kat mak dia je bagus lah pokok setawar nie rajin membiak.



*** Cerita terdahulu : Pokok Setawar

Tiada ulasan :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...