Pengikut

Khamis, 25 Jun 2015

Juadah Berbuka Puasa 1 - 7 Ramadhan 1436H - 2015

Ramadhan tahun nie kami suami isteri berazam kalau boleh tak nak beli makanan kat Bazar Ramadhan sangat nak berjimat cermat kononnye.Bagus jugak kalau beli makanan kat Bazar Ramadhan boleh buatkan mata rambang kang dari nak beli selauk makanan berlauk-lauk plak belinye.Oleh itu aku cubalah masak ape yang termampu dan yang pandai sahaja,bak kata Jihan Muse "Resepi Memikat Suami,Suami Kita Aje".

Oh ya ada makanan yang aku terlupa nak snap gambar so aku nyatakan je lah yea nanti.Nanti ada lagi nak cakap nie juadah buka puasa je tau makanan untuk sahur kemudian aku cite InsyaAllah kalau ingat.

Ramadhan - 18 Jun

Sup Ayam dan Sayur Terung masak Sambal.

- Gambar TIADA -

Ramadhan - 19 Jun

Ikan Bilis (bukan ikan iblis yea) goreng garing-garing dengan bawang besar dan cili padi serta cili masak.Telur dadar.Sayur pula aku panaskan lagi Sayur Terung masak Sambal hihihi lauk semalam ada lebih tue yg panaskan

- Gambar TIADA -

Ramadhan - 20 Jun

Ayam masak Asam Pedas.Amek kau aku snap dalam kuali je.Nampak sangat pemalas.Warnanye tak merah,aku pun tak tau nape sebab camera handphone kot.Sekali tengok macam kari ayam plak.Sayur(gambar tiada) Sawi Goreng je.

Ayam masak Asam Pedas

Ramadhan - 21 Jun 

Pepagi pergi pasar tani cari lauk untuk dimasak dalam peti ais dah tak ada benda nak masak.Tengok ikan beli tengok ayam beli tengok sotong beli tengok udang beli tengok sayur beli tengok telur ayam beli macam-macam lah beli..Sudahnye bawang besar lupa nak beli nasib bawang banyak lagi masa tue selamat Krul kalau tak ada bawang aku suruh dia pergi balik pasar tani pergi beli bawang.So aritu aku masak Sotong Masak Kunyit dan Ikan Bakar.Ikan Bakar tue aku pakai pes Ikan Bakar Adabi.

Sotong Masak Kunyit

Ikan Bakar

Ramadhan  - 22 Jun 

Aku hanya masak sayur Kobis Goreng je lauk pula aku panaskan Ayam masak Asam Pedas lebihan hari tue.Asam pedas kalau dipanaskan berkali lagi sedap.

Kobis Goreng

Ramadhan - 23 Jun 

Aku rebus telur masin je buat tambah lauk makan bersama Kobis Goreng semalam dan Sotong Masak Kunyit.


Ramadhan - 24 Jun

Untuk juadah berbuka puasa semalam aku masak Udang Masak Cili Padi dan Sayur Buncis Goreng letak Ikan Bilis

 Sayur Buncis Goreng

Udang Masak Cili Padi

Hari nie buka puasa aku dah plan dah nak masak ikan dan udang,tengoklah kalau sempat masak aku masak kalau tak makan je lah nasi putih dengan telur titik kicap.


2 ulasan :

aLyNnZ berkata...

aduhh lapar perut nengok lauk pauk mai..betul mai kalau g bazar lauk mahal dpt sket jerk..mcm akak ni sefamili nak beli rm3 tak cukup tambah jadik rm6 pun masih sikit..mahalnyerrr huhu..

myfara FLK berkata...

hati terasa nak pergi tapi batalkan niat takut terperdaya.lagi 1 takut susah nak parking kereta..nanti lah kalau tergerak hati nak gak pergi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...