Pengikut

Rabu, 12 Jun 2019

RaYa AidilFitri 2019 - 5 Jun 2019 / 1 Syawal 1440H

Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir Batin kepada  muslimin muslimat semua. 

Raya tahun ni aku masih paksa abah dan mama beraya di rumah aku.
Menu raya pun aku yang tentukan, menu raya kali nasi arab mandhy (pes nasi arab mandhy ni aku beli kat kakak opis), ayam masak merah dan sayurnya sayur salad.

Memang sengaja aku tak nak mama masak rendang sebab nanti nak pergi beraya mesti rumah orang semua ada rendang baik kita masak benda yang senang-senang saje.



Nasi arab mandhy ni sebelum subuh aku masak pakai pressure cooker tak payah susah-susah nak masak pakai dapur gas.Hanya tumis pes, tekan butang nasi kemudian tunggu nasi masak kan senang tu jimat masa.



Puas aku makan kali ni ayam masak merah mama tak berapa pedas maka bertambah-tambah aku makan. Ayam masak merah ni sehari sebelum raya mama masak kemudian simpan dalam peti sejuk pagi raya kuarkan dan panaskan je.


Mama nak buat acar aku bangkang tak payah susah-suahkan diri kita beli je sayur salad dan timun jepun.Mama nak buat sos aku bangkang juga tak payah makan je macam gini.


Tarra simple je kan menu raya kali nie, aku bukan ape tak nak lah mama susah masak nanti penat lagi pun raya berempat je.

Sebelum gerak beraya ke rumah mak Krul wajib ambil gambar raya dulu.
Tema kami suami isteri asalkan biru tak sama pun tak apa. Manakala abah mana tema suka hati, mamakan tak suka pakai sama-sama warna dengan abah.




Ni kain yang kami adik beradik hadiahkan masa birthday mama bulan januari lalu, bila siap jadi baju cantiknya.


Tak samakan apadahal janji biru


kacak plak suami aku ni



Nampak kurus tak? Hasil usaha aku berjogging dari tahun 2018 sehingga sebelum bulan ramadan dan kawal pemakanan semasa berpuasa. Berat dalam 47kg ++. Terkejut Krul tengok aku kurus melidi siap sound minta aku naik kan balik berat badan sorry ingat sennag ke nak kurus suruh plak kita naikkan balik berat badan bagi chancelah kejap kita nak merasa kurus.

Adik-beradik aku yang lagi dua orang tu masing-masing beraya di belah pasangan dorang.

Yasmin beraya rumah mak Gmarl, itu anak buah Gmarl bukan anak dorang. Bagi tau siap-siap kang salah faham susah nak menjawab.


Aby dan Syafiq raya di kampung rumah nenek Syafiq di Johor Bahru.



Kuih raya yang beli je tak minat nak buat lagipun tak pernah pun mama ajar buat kuih raya.

Besoknye raya kedua aku jemput keluarga Krul datang beraya di rumah kami, nanti aku up ceritanya dan malam hari raya tu ada kejutan untuk Krul sempena Anniversary Perkahwinan kami yang ke-10 tahun.

Tiada ulasan :