Khamis, 13 Jun 2019

Raya Ke-2, 6 Jun 2019

Seperti yang aku bagi tahu semalam raya ke-2 aku jemput semua ahli keluarga Krul datang rumah beraya di rumah kami.

Aku cadangkan kat mama buat mee kari dan nasi impit berkuah kacang. Kuah kacang kirim Aby beli pesnya jadi pagi tu hanya tambahkan air saje untuk nampak berkuah, sedap kuah kacang yang Aby beli ni tahun depan boleh kirim lagi senang tak payah susah-susah nak buat.

Lepas subuh kami berdua sibuk di dapur masak kuah kari tapi yang lebih bersusah payah haruslah mama aku hanya bantu je tolong potong bahan-bahan yang lain.



Nampak raya kedua hidang buah pisang untuk tetamu 

Disebabkan family Krul ramai Krul terpaksa menjemput dorang semua datang rumah. Sambil-sambil tunggu dorang datang bergambar kejaplah.




Family Krul sampai rumah kita  borak-borak kejap, lepas tu serbu makan sama-sama. 

Yang dewasa makan kat dalam rumah budak-budak makan kat luar.


Disebabkan sekarang musim durian ayah Krul beli buah durian masa on the way nak datang rumah dan makan sama-sama kat rumah kami.

Budak-budak makan dulu buah durian kemudian baru makan mee kari.


Nampak yang kecil pun suka sungguh makan buah durian comot-comot makannya. Oh ya ayah Krul minta kopek siap-siap kulitnya isinya bubuh dalam tupperware, tak salah aku dalam 5 bekas rasanya. Bagus gak cara gini jadi kita tau isi dalamnya elok ke tidak dan banyak ke tidak cuma kurang sikitlah fill makan durian tak payah kopek-kopek.

Dapat dukung anak buah pun jadilah Krul mana tau tahun depan ada rezeki kita ada anak, belajar dukung budak sekarang senang nanti isteri mu ni nak makan dengan selesa hihihi.


 Ini budak main batu je kerjanya makan tak sangat.
 

Habis makan aku kasi kuarkan aiskrim kemudian baru boleh main kat luar kami mak mak bapak bapak nak sibuk berborak

Budak-budak dah sibuk main berlari-lari, baling batu dan kuar masuk rumah baru teringat nak ambil gambar family Krul jenuh panggil dorang masuk. Nasib bagi kerja sama yang baik kalau tak memang tak adalah gambar dengan family Krul. Oh ya Fadhil dan Nurin balik kampung gitu juga Mansor tak balik raya di KL beraya dikampug isteri dia.



Lepas tu apa lagi moh lah kita ambil gambar plak kat luar.





Ini isteri baru Jamal, isteri pertama dah meninggal masa sebulan lahirkan anak ke-3 yang Krul dukung tu. Raya tahun lepas arwah sempat datang beraya rumah kami masa tu tengah menunggu hari nak bersalin kemudian besoknya arwah balik kampung, on the way balik KL dia dah sakit nak bersalin sempatlah masuk hospital bersalin. Kemudian sebulan selepas tu arwah meninggal disebabkan sakit (lupalah sakit ape samada asma / darah tinggi). Al-fatihah kepada arwah Yana semoga tenang di sana. Baju yang Ita pakai tu baju arwah datang raya tahun lepas.


Jun dah anak dua sepasang plak tu.


nampak kecil aku disitu.hihihi



Bersama mak mertua dan mama


Dalam 6 lebih dorang baru balik, seronok aku rumah bising-bising dengan suara budak-budak kalau tak sunyi je rumah aku.

Tiada ulasan :