Pengikut

Isnin, 16 Februari 2015

:: Akhirnya masak kekuningan buah mangga kami ::

Berhasil juga pokok mangga kami di belakang rumah,walaupun sebiji ia amat bermakna sekali.Seperti biasa aku lah orang yang paling teruja,aku dari sehari kesehari sibuklah aku mengintai balut buah mangga nie nak menanti buah nie masak kekuningan .Oh ya nie salah 1 dari 2 pokok mangga yang kami tanam,lagi 1 belum nampak hasil cuma makin meninggi je.Tak pe kena banyak bersabar,mana tau dia kuar hasil lebat nanti kan.Ok kite tungguuuu..

Aku dah lupa bulan berape aku beli pokok mangga nie tapi yg pasti tahun lepas kami beli kat pasar tani dengan abah dan mama,lepas tue yang menanamkan 2 pokok mangga nie bapa mertua aku,kebetulan masa tue dorang datang tidur rumah kami.MIL & FIL sibuk-sibuk tanya nape tak tanam lagi pokok nie lepas tue dorang offer nak tolong tanamkan.Hihihihi nak tolong tanamkan yea silakan aku tak kisah pun.Tangan orang tua kan sejuk lagi pun FIL ada kebun.



18/10/2014 pokok mangga nie berbunga.Aku nie tak geti sangat terus wassap mama & abah tunjuk pokok nie dah berbunga,mama kata tak lama lagi habis bunga akan kuar buah.Masa tengah berbunga pokok mangga nie kena hurung semut,abah kata mesti buah mangga nie manis sebab semut hurung.Untung kami,belum pun besar lagi dah kuarkan hasil pokok mangga nie.

 

8/11/2014 dah habis semua bunga gugur digantikan dengan kuarnye buah mangga.Nampak banyak kan buahnye tapi sebenarnya sebiji je yang menjadi itu pun dibahagian belakang.Main sorok-sorok plak dia.Aku target dalam bulan 12 dah boleh makan tapi belum masak lagi kena lah tunggu lagi.


minggu lepas ari isnin 9/2/2015 aku intai buah mangga nie dah kuning sedikit tapi tak berape kekuningan sangat ,ingat besok tue selasa balik kerja nak petik tah macam mana boleh lupa sampaikan sabtu baru teringat balik.Sabtu masa tengah tengok garden dan masa aku tengah jirus air baru teringat balik buah mangga nie,cakap dengan krul pi petik buah mangga kite kemudian simpan dalam peti ais nanti malam atau besok boleh makan sejuk-sejuk baru sedap.

Dan semalam aku tidur rumah mama aku bawa sekali buah mangga ke sana,lepas habis makan malam aku,krul,abah,mama dan aby merasa makan buah mangga nie.Rasanye Alhamdulillah cukup manis dan sedap sesangat kena sangat dengan warna kekuningannye itu


Harap-harap lepas nie pokok mangga nie dan 1 lagi kuarkan hasil lagi.

Tiada ulasan :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...