Jumaat, 3 Julai 2015

Juadah Berbuka Puasa 8 - 14 Ramadhan 1436H - 2015

Juadah minggu pertama berbuka dah aku sharekan sekarang aku nak share pula juadah pada minggu ke dua berpuasa.

Ramadhan - 25 Jun

Aku terliur tengok masakan udang dari blog Cik P gigih call dia minta resepi,nasib dia layan aku siap naik jumpa aku dan tulis resepi bukan itu je siap ajar sekali cara nak memasak.Udang tinggal 6 ekor dalam peti ais,nak beli tak sempat so aku masak lah 6 ekor tue gak..Hasilnye tak sama macam Cik P punya tapi tak pe next time boleh buat lagi.Rasanye sedap sangat cuma lagi sedap kalau dilebihkan cili padi baru lah terasa pedasnye sikit.Nama resepi Cik P tak tau dia tau masak je boleh gitu.Aku nak bagi nama resepi nie Udang Halia Bersos Pedas Bertelur.Sebab ape name gitu,udang digunakan halia digunakan sos pun digunakan cili masak cili padi digunakan telur pun digunakan tak betul nama resepinye.hihihi..

Udang Bersos Pedas Bertelur

Ikan Bakar

Dicicah dengan


 Air Asam

Ramadhan  - 26 Jun

2 lauk je aku masa baru 1 lauk (udang masak lemak cili padi) ape lagi kasi panas je lah.


Ayam berempah 

Resepi ayam berempah nie aku minta dari mama.Aku dah siap perapkan ayam nie dengan rempah dari malam semalamnye orang pergi bertarawih aku sibuk menumbuk rempah.Senang balik kerje boleh terus goreng je.Aku goreng 6 ketul saje sorang 3 ketul makan.Terbaik resepi mama nie masa menggoreng ayam tue bau semerbak dapur bila makan sedap sangat.Next time nak buat lagi.

Tauhu Sumbat

Sebekas tupperware penuh Linda kasi inti tauhu nie,balik rumah aku tinggal beli tauhu dan goreng je lepas tue sumbat je ke dalalm perut tauhu.Beli 2 keping je potong 2.Rasa inti tahu nie s

10 Ramadhan  - 27 Jun

Disebabkan inti tauhu masih ada lagi aku campurkan dengan bawang merah dan putih buat sebagai perencah untuk goreng sayur letak sikit udang.


Sayur kacang panjang + carrot 

Juadah seterusnye Sambal Ikan Bilis,sambal nie mama yang masakkan aku kan failed masak sambal bagi suruh pakar je yang masakkan.Sebekas tupperware mama kasi banyak plak tue,nak makan berbuka nie aku senduk sikit dan panaskan yang lebihan esok lusa aku panaskan aje.hihihi.Sambal mama sedap bertambah-tambah kami makan.


Sambal Ikan Bilis

11 Ramadhan  - 28 Jun

Permintaan dari Krul nak makan sup ayam menu yang paling senang nak dibuat dan senang jugalah aku masak.Seperiuk aku masakkan letak kentang dan carrot.


 Sup Ayam

 dan sayurnye pula aku yang pilih,dah lama tak makan sayur kobis panjang nie.

Sayur Goreng Kobis Panjang + Fishcake

12 Ramadhan  - 29 Jun

Aku tak masak lauk!!! siaran ulangan makan lauk semalam..Untungkan masak banyak-banyak senang tak payah masak lagi besok..hihihi.

13 Ramadhan  - 30 Jun

Petai yang beli kat pasar tani aritu dah nak kecut sebelum tak boleh makan baik masak.Sedapnye bau petai masa masak tue.Kalau tak puasa siap-siap masak tue terus nak makan je.

Sambal Ikan Bilis

Alhamdulillah dapat rezeki arini,opis Krul ada buat gotong royong sikit sambil2 tue dorang buat masak sikit untuk bagi staff bawa balik.Dorang kasi Ketam Masak Cili Padi.Dapat sekor je belah 2.


Ketam Masak Cili Padi

14 Ramadhan -  1 Julai

Sambal lagi,nasib lah mama dah buat siap-siap sambal tinggal aku nak masak ikan je lepas tue masukkan je ikan ke dalam sambal.

Sambal Ikan

Tak kan nak makan tue je kan aku goreng telur sorang 1 biji titikkan kicap


Telur Goreng Titik Kicap


Harap-harap minggu ke-3 berpuasa aku masih rajin memasak.


Tiada ulasan :