Pengikut

Rabu, 15 November 2017

nak cari ikan segar baru naik dari laut ada dijual disini

Nak beli ikan dari nelayan yang baru pulang dari laut boleh datang ke sini,Kg.Lubuk Temiang.Sabtu lepas kami pergi ke sana,sesampai je disana orang dah ramai menunggu.


Waktu dan hari jualan Selasa,Khamis,Sabtu dan jam 1.00-4.00 petang

Kata je pukul 1.00 petang tapi kena paham gak mungkin dorang akan lambat sampai ke sini sebab keadaan laut lagi yang tak menentu sekarangkan musim hujan. Dalam 1.30 petang nelayan baru sampai ke tempat jualan.

Nampak je signboard tue terus je masuk akan nampak terus pondok/kedai tempat jualan ikan-ikan nie.Pondok/kedai ikan nie betul-betul tepi jalan senang nak nampaknye.Nak ambil gambar kereta dah penuh depan pondok/kedai nie.


Sampai je nelayan nie semua orang serbu ke bot nelayan itu,masing-masing rebut nak ambil ikan yang besar-besar maaflah aku tak kenal ikan yang aku kenal ikan merah dan ikan yu lain-lain tak pasti.


Orang dah reda baru nelayan bawa turun ikan-ikan tu,itu pun ikan-ikan yang kecil.


Nampak tu bawa turun pun kena serbu, kena tangkas wei ambil ikan jangan ko nak lemah gemalai memilih ikan memang ko dapat sekor je lah.Cubaan Krul dan aku nak tengok dan pilih ikan tak berjaya ramai sangat kat meja jualan tue.


Kebanyakan ikan-ikan besar dibeli oleh orang cina dan india korang tengok tengok belah kiri,orang melayu kurang sikit belinye banyak beli ikan yang kecil-kecil yang di sebelah kanan tapi belinye penuh bakul wei tah untuk berape ari punya tue dibelinye.


Ada disediakan perkhidmatan menyiang ikan,senang balik cuci je simpan dalam peti sejuk atau terus masak.


Kejap je ikan atas meja jualan ni licin dipilih dan dibeli orang yang tinggal kulit siput tue je oii.Pilih-pilih masuk bakul tunggu turn timbang bayar kat situ.

Ko rasa kami beli ke ikan aritu,jawapannye TIDAK weiii 

Itu cite ari Sabtu kat Kg. Lubuk Termiang, Ahad pula kami pergi ke Pasar Sungai Keling.Sini dah 4 kali kami pergi tapi Ahad lepas memang happening wei banyak seafood dorang jual selalu ikan je.

Sini keadaannya tertip,kau tak payah rebut-rebut senang je nak memilih.


Gini keadaannye,belah kanan kiri diatas meja ada ikan-ikan kecil yang bawah pula yang dalam bakul banyak ikan yang besar-besar dan seafood.



Ikan pari sekor-sekor dalam bakul



Ketam dan udang satak/selipar weiiii..Ketam baru makan nak beli udang satak/selipar tak geti nak masak ape nie yang nak pergi Anjung Ketam nak makan kat situ tunggu Krul gaji nantilah nak minta dia belanja makan,hihihi.


Ikan campur-campur,yang aku kanal ikan kerisi je lain tah tak tau.Belakang/hujung sana kedai/tokey lain.Masa nie ada 2 tokey ikan je yang datang jual.


Nampak banyakkan ikan dan seafoodnye rasa geram-geram je tengok,nie kalau geti masak macam-macam dibelinye.


Yang besar itu ikan putih namanye,ikan nie lah Krul cari dari semalam kebetulan kat sini ada terus dia amabil 4 ekor dia kata ikan nie sedap,dan tengah hari aku dah selamat goreng sekor ikan nie rasanye macam isi ikan bawal.Lain kali ikan yang lebih tue aku nak buat kari ikan plak.






Nampak tak ape tue,udang kara ala udang lobster lah


Konon nak ambil sotong besar nie disebabkan aku tak biasa makan sotong besar-besar macam nie dan badannye macam keras je tak jadi ambil.


Kita ambil sotong katak nak cuba macam mana rasanye,lagi pun comel-comel plak tengoknye.Susah gak nak siang sotong nie tulangnye keras wei lepas tue siap ada duri kat bontutnye hati-hati masa nak siang sotong nie aku dah bagi tau nie,gambar sotong tak dapat snap kami siang siang sotong nie sama-sama nak cepat bersihkan sotong dan ikan lepas tue nak siapkan sarapan pagi.

Oh ya belum bagi tahu lagikan ,Pasar Sungai Keling ni buka jam 5.00 pagi sampai pukul berape tah rasanye sampai ikan habis kot.Kami sampai pasar nie jam 6.30 pagi.Sini kan cepat terang pukul 6.00 pagi dah terang wei malam pula jam 6.00 petang dah gelap nak maghrib.


Dah pilih-pilih sila beratur yea kan betul aku cakap sini tertip.Tokeynye cina,jangan risau harganye tak mahal mana pun ambillah banyak mana pun masih murah lagi.



Ada juga udang,udang-udang yang saiz kecil dalam bakul yang atas tue udang harimau(agaknye).


Ikan 4 ekor dan sotong katak semuanya rm26 saje


Ginilah keadaan Pasar Sungai Keling nie,belah kiri yea pasar ikan belah kanan dan belakang adalah gerai makan.

1 ulasan :

...in the swim... berkata...

Salam. Pertama kali singgah sini.
Geram tengok segala ikan ketam sotong tu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...