Pengikut

Isnin, 20 November 2017

Taman Burung Labuan / Labuan Bird Park


Kat Labuan pun ada Taman Burung juga.Jom kite tengok burung-burung kat dalam taman nie.




Tapi masa nak bayar kena RM2.00 sekepala plak, confius aku jap kami nie bawah kategori pelajar lagi ke,nampak muda remaja lagi ek Alhamdulillah awek muda nampaknye kami berdua nie.

Dari pintu masuk kami ke kanan dulu.


Sangkar burung kakak tua,aku say hello langsung tak ajuknye aku cakap.


Burung merak nie dari parkir dah nampak macam sambut kedatangan kami plak dia,elok je dia bebas berjalan sana sini.


Jap ek ambil seketul gambar kat sini jap jangan marah.

Elok plak ayam-ayam nie bebas berkeliaran aku plak yang takut nak jalan sebelah ayam-ayam nie takut kena patuk je ayam bawah ketageri burung gak ek.

 

Jalan-jalan lagi jumpa sekumpulan itik dan angsa,baru betul kategeri burung.


 

Krul nak main uji kepintaran plak dengan aku,dia tanya mana satu itik jantan dan itik betina.Terpengaruh sungguh dengan cerita P.Ramlee dia nie,ingat aku tak tengok cerita Nujum Pak Belakang ke tentulah itik jantan di belakang mengikut itik betina di depan hahahaha...


Itik lagi barangkali ini itik gembo gembo kot hahaha..

Kemudian kami ke sangkar burung-burung pula.



Tak geti duduk diam burung-burung nie nak ambil gambar dia gerak-gerak sana sini.


2 ekor burung di atas adalah sejenis burung Golden Pheasant atau nama melayunye Ayam Pagar Emas




Burung Merpati terkeluar dari sangkar bila dekat dia terbang tak jinak lah dia.

Maju ke depan di kawasan sangkar besar dan tinggi, hati-hati berjalan tengok atas sekali yea takut kena tahi burung sangkar nie burung-burung bebas terbang.







Ke depan lagi dah sangkar yang biasa.ala sangkar yang satu satu tue yang menempatkan sejenis-sejenis burung.






Ala comel nye kau burung nak je aku belai kau.


Ni pun comel tapi tak geti duuduk diam asyik gerak je.



Cak! amboi muka aku excited tue nape.Ok nak bagi tau setiap kali nak ke sangkar lain kena lalu pintu pusing-pusing nie dinamakan terowong atau  tunnel.


Si cantik Burung Merak,malu sungguh burung merak nie bila datang dekat nak ambil gambar dia asyik lari-lari je.Burung merak jantan rupanye



Ni baru burung merak betina,si jantan lebih berwarna warni ekornye manakala betina ekornye tidak berwarna-warni.


Ni burung mahkota.



Cobaan aku nak mendekati burung merak tadi kena perlahan-perlahan datang kat dia.


Bila dekat dia lari mari Krul saya ambil gambar awak lah.



Elok plak sekor ada kat pintu duduk diam bila dia nampak aku dekat ke dia bangun cabut lari.


Masih cuba nak dekati tak berjaya jadi zoom je lah gambar dia.


Keluar saje dari sangkar ada mak ayam dan anak-anak ayam,hati-hati Krul jangan sampai kena kejar mak ayam.

Kemudian kite bergerak pula ke sebelah lain,sebelah mana pun aku dah tak sure lagi jalan saje sudah.





Ingat lagi tak dialog iklan "otak burung unta lebih kecil dari matanya".



Ada 3 ekor saje dalam kandang burung unta nie




Kemudian kami ke galeri  pula


Naik-naik ada booth nie ambil gambar kejaplah.


Ada replika ikan,Krul je yang turun tengok aku masih duduk kat kerusi tue penat jalan nak rehat jap.hahaha



Kat sebelahnye sebelah kayu tue ada lagi 2 ekor aku geli nak tengok.


Kasi ambil sekeping gambar Krul

Ni sebelah belakang nanti pusing jumpa balik kat booth tadi.



Aku paksa Krul ambil gambar kat sini kat OWL,ala comel kau Krul nak buat kat anak tak ada buatlah kat laki.hihihi.






Dah penat berjalan rehat jap,nak main catur pun boleh atas meja tue.




Close plak,lunch kot baru nak tengok-tengok ape yang dijualnye hampeh..


Mari balik burung jantan tak payah nak jadi batu kat situ hihihi.ampun Krul jangan marah.

Jap jap japppp..nak pesan nie datang tau sini kalau datang ke Labuan.Ok dah tu je Ok bye..👋

Tiada ulasan :