Pengikut

Selasa, 26 Julai 2011

Nak buat Apam Polkodot


Teruja mai tgk Apam Balik nie eh salah Apam Polkodot...Comel bangat + kecik2 plak tue yg tambah mai geram siap ada warna warni, nak makan pun rasa sayang je..Mai terasa plak nak buat sendiri tue pun klu senang bahan2 dan cara pembuatannye..So mai search dlm myresipi.com jumpa lah plak..Rupanye memang senang buatnye bahan2 nye pun senang sgt nak cari...Tu yg berangan klu senang2 hujung minggu nie nak cuba buatlah,tapiiii dah nak pose plak kan,tak pe yg penting kite cuba buat dah jadi hasilnye pandai2 lah mai sedekah kat family @pun kat kawan2 opis...

Nie resepinye mai sharekan utk korang kot2 nanti mai X terbuat plak,kang korang tertunggu resepinye...

Bahan-bahan ( 50 biji papercup medium )

  • 3 biji telur-dari peti sejuk(gred A)
  • 275 gm tepung gandum
  • 220 gm gula halus
  • 150 ml susu segar@susu cair
  • 3 sudu teh baking powder
  • 1 sudu kecil ovalette
  • filling-blueberry@strawberry@apa2 ikut citarasa
  • pewarna

Cara-cara

  1. masukkan semua bahan apam kedal mangkuk mixer dan pukul dengan kelajuan maksima sehingga kembang
  2. bahagikan adunan kepada beberapa bahagian,kemudian titiskan pewarna mengikut pilihan
  3. masukkan setiap adunan berwarna kedalam piping bag
  4. picitkan adunan ke dalam mangkuk kertas-setengah sahaja
  5. letakkan filling secukupnya-nak senang masukkan dalam plastik kemudian picitkan
  6. picit lagi adunan sama @ warna berbeza sehingga hampir penuh.
  7. last sekali dot-dot kan dengan warna pilihan,kemudian kukus selama 10-15minit @ sehingga masak



***warna ape nak buat nie????

1 ulasan :

Tanpa Nama berkata...

thanks for the recipe!looks simple enough...i like it...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...